Kwaliteitsinspecteur: AnsaldoBreda had meer tijd moeten krijgen
AnsaldoBreda maakte bij de productie van de Fyra-treinen steeds fouten. Toch zou de Fyra te redden zijn geweest als de fabrikant meer tijd had gekregen, zegt de kwaliteitsinspecteur voor de enquêtecommissie.
Bij het Italiaanse AnsaldoBreda werden werkinstructies regelmatig niet gevolgd en problemen lange tijd niet opgelost. Op het moment dat de treinen de fabriek in Italië verlieten, zaten er nog te veel fouten in de trein.
Dat zei kwaliteitsinspecteur Tinus Jonkers tegen de parlementaire enquêtecommissie Fyra. De flitstrein zou gaan rijden op de hogesnelheidslijn HSL-Zuid, maar was veel te laat klaar en moest na een paar weken alweer van het spoor omdat er veel mis mee was.
Meer tijd
Toch was de Fyra volgens Jonkers te redden geweest. "Ze hadden meer tijd moeten krijgen", zei hij over AnsaldoBreda. Volgens hem was het ook niet nodig geweest het project de nek om te draaien. "Ik denk nog steeds, als alle punten opgelost zouden zijn - wat heel veel tijd zal kosten - dat je dan toch een trein zou hebben die voldoet aan de specificaties die daarvoor gesteld zijn."
Jonkers werkte bij Lloyd’s Register Rail Europe en zag namens NS Financial Services Company (NSFSC) toe op de bouw van de Fyra in de fabriek van AnsaldoBreda.
Fouten
Op het moment dat de Fyra-treinen van Italië naar Amsterdam kwamen, zaten er veel meer fouten in dan normaal is. Het ging om 200 tot 250 afwijkingen, zo stelden Jonkers en zijn collega’s vast. Het ging dan bijvoorbeeld om kabels die niet goed werden gelegd of om slechte lassen. De inspecteurs kwamen regelmatig fouten tegen die de fabrikant ook al had kunnen oplossen.
Deze afwijkingen werden met grote vertraging opgelost, of kwamen weer terug als er weer nieuwe mensen aan de treinen gingen werken.
Jonkers hekelde de instelling van AnsaldoBreda. "Het verantwoordelijkheidsgevoel, de zelfcontrole, was anders dan bij andere leveranciers. Dat zou veel beter gekund hebben." De inspecteur noemde zijn werk in Italië frustrerend. "Ik had soms wel het gevoel dat we aan het lijntje werden gehouden."