BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Vastgoed Gezocht Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Europa Podcast Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Space Cowboys Grip op je aandacht Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast Alle podcasts
Gemist
Partners
Nieuwsbrief
Podcast by BNR
Podcast Awards
BNR App
Podcasts laten maken
Frequenties
Over BNR
Contact
Meer
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Vastgoed Gezocht Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Europa Podcast Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Space Cowboys Grip op je aandacht Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast Alle podcasts
Gemist
Partners
Nieuwsbrief
Podcast by BNR
Podcast Awards
BNR App
Podcasts laten maken
Frequenties
Over BNR
Contact
BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Vastgoed Gezocht Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Europa Podcast Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Space Cowboys Grip op je aandacht Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast Alle podcasts
Gemist
Partners
Nieuwsbrief
Podcast by BNR
Podcast Awards
BNR App
Podcasts laten maken
Frequenties
Over BNR
Contact
Fyra Enquete

NS-baas erkent 800 miljoen verlies op Fyra-debacle

  • Thijs Baas
woensdag 10 juni 2015, 12:37 Update: woensdag 10 juni 2015, 13:11

De NS heeft al met al bijna 800 miljoen euro verlies geleden op het Fyra-debacle. In antwoord op vragen van de enquêtecommissie kon Engelhardt Robbe, destijds financieel topman, niet anders dan erkennen dat zijn optelsom van 340 miljoen bij lange na niet in de buurt komt van het werkelijke verlies.

Foto: ANP
Foto: ANP

De berekening is gebaseerd op de inzet van extra treinen, uitstel van betalingen en leningen en andere bijkomende kosten. Robbe kan niet anders dan dat bedrag erkennen. "Als je kijkt wat de totale verliezen voor NS zijn over deze hele looptijd tot de start van de nieuwe concessie, dan hebt u gelijk en gaat het om een bedrag van 800 miljoen euro." Bijna een tienvoud dus van de 88 miljoen die is geleden op de Fyra's zelf.
 

 

Een ander opmerkelijk detail is dat de NS nog maximaal 21 miljoen euro kan worden terugverdiend als de Fyra-treinen alsnog worden doorverkocht. Want wat blijkt? Van de doorverkoop van de eerste zes treinen ontvangt de NS helemaal niets, evenmin als van de laatste zes, overigens. Een constructie die volgens commissievoorzitter Van Miltenburg bepaald niet overeen komt met het beeld dat tot nu toe naar buiten werd gebracht. Maar Robbe lijkt zich van geen kwaad bewust: "Dat beeld herken ik niet."

Robbe noemt de schikking 'een goeie uitkomst.' Want 'merendeel van het geld' teruggekregen. #Fyra

— Jeroen Stans (@JeroenStans) June 10, 2015

 

AnsaldoBredaFyra PolitiekTrafficTrein
Deel dit artikel:

Aanbevolen podcasts

Liveblog Formatie | Notulen ministerraad over toeslagenaffaire worden openbaar

Brisant, opmerkelijk, schokkend en explosief, maar niet onoorbaar

Brisant, opmerkelijk, schokkend en explosief, maar niet onoorbaar

Volg de discussie via Facebook of Twitter

Doe mee aan de discussie op onze Facebookpagina of via Twitter (#bnr).
BNR Facebook BNR Twitter
live-studio-image

Populairste podcasts

Wat is Biden voor president?

Brisant, opmerkelijk, schokkend en explosief, maar niet onoorbaar

Gouden bergen, maar beleggers happen niet

#25 Maak van je klant een abonnee

#7 Europa als wereldmacht in de ruimte

BNR Service en Contact
Contact Frequenties BNR Nieuwsbrief Privacy Cookies Cookie-instellingen Algemene voorwaarden
Podcasts
Alle podcasts Podcasts by BNR BNR App iTunes Spotify
BNR Kanalen
BNR App BNR Nieuwsbrief Files en Flitsers FD BNR LIVE LIVE Eventsnieuwsbrief
Volg BNR
Linkedin Twitter Facebook Instagram YouTube RSS
Adverteren
Adverteren op BNR Adverteren op FD Adverteren BNR podcast Vacature plaatsen op BNR Vacatures FD Mediagroep
Carrière
Werken bij BNR Stages
FD Mediagroep
FD Company.info Energeia ESB.nu Pensioen Pro De Jurist Fondsnieuws Springest FDMG.nl
Programmering
Programmagids
Disclaimer
Disclaimer
Download on the App Store Android App on Google Play