Fyra Enquete28 mei '15 10:22Aangepast op 28 mei '15 14:31

Peijs kende financiële problemen HSA, maar greep niet in

Auteur: Thijs Baas

De NS heeft de staat bedonderd bij de aanbesteding van de HSL in 2001. Dat beweerde oud-Verkeersminister Karla Peijs vanochtend voor de enquetecommissie Fyra. Peijs vond het bod van NS onrealistisch hoog en sprak van een macho-cultuur bij de spoorwegen.

Karla Peijs (L) en Camiel Eurlings, archiefbeeld. ANP
Karla Peijs (L) en Camiel Eurlings, archiefbeeld. ANP

Peijs wist jarenlang dat NS-dochter HSA in grote financiële problemen was, maar greep bewust niet in, vertelde ze vanochtend aan de enquêtecommissie Fyra. "het leek af en toe wel of Peijs met stomheid was geslagen over wat ze aantrof op het ministerie. Ze trad in 2003 aan, toen de NS al het contract had gewonnen om over het HSL-traject te mogen rijden, maar ze kreeg telkens de NS-top op haar stoep met de vraag of de jaarlijkse afdracht niet naar beneden kon en of het contract niet kon worden aangepast."


 

De NS had om te beginnen te veel geboden om over het HSL-spoor te mogen rijden, om vervolgens bij Peijs aan te kloppen voor hulp. Pas later besefte die dat de NS de staat een kunstje had geflikt. "Waarom ga je als staatsbedrijf je staat bedonderen om de winst te maximaliseren die vervolgens weer naar de staat gaat? Ik kan daar niets bij bedenken, dat moet een soort macho-cultuur zijn. Het is heel raar wat daar gebeurd is, ik heb daar niets mee. Ik sta niet de hele dag te kijken of er iemand bezig is met een raar spelletje."

HSA was de exploitant van het vervoer over het HSL-traject. De NS klopte meermaals bij de overheid aan voor financiële steun, maar Peijs vond dat de NS zelf de problemen moest oplossen. Een niet-rijdende HSA was wat haar betreft het probleem niet: "Die gaat failliet aan een business case die rekent op heel veel passasiers en een werkelijkheid met veel minder passagiers. Dáár ga je aan failliet."

Gisteren zei oud-NS directeur Veenman dat hij de financiële problemen bij de HSA het probleem waren van het ministerie van Verkeer. 


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen