Fyra Enquete29 mei '15 16:28Aangepast op 29 mei '15 19:32

'Belangstelling Arriva en Veolia voor Fyra nooit gemeld'

Auteur: Thijs Baas

Het ministerie van Verkeer en Waterstaat heeft met Virgin gepraat over overname van het vervoer op de hogesnelheidslijn HSL-Zuid. Maar dat bedrijf vroeg geld voor het verzorgen van het vervoer, dus kwam er niets van.

Foto: ANP
Foto: ANP

Dat zei minister Melanie Schultz (Infrastructuur) tegen de parlementaire enquêtecommissie Fyra. Toen HSA, de exploitant van de hogesnelheidslijn, failliet dreigde te gaan, besloot Schultz naar een oplossing te zoeken. Uiteindelijk maakte de minister nieuwe afspraken met de NS, grootaandeelhouder van HSA. Arriva en Veolia hadden ook belangstelling getoond, maar met deze bedrijven is niet gesproken, meldt Schultz. Sterker: vanuit haar ministerie kreeg ze nooit iets te horen over de belangstelling van deze vervoerders.

 

Schultz erfde al met al een fors dossier van haar voorgangers, zegt verslaggever Jeroen Stans, waarbij haar primaire reactie was dat er allang een oplossing gevonden had kunnen zijn voor een probleem dat kennelijk al zo lang bekend was. Ze windt er geen doekjes om dat de grootste problemen bij de NS liggen, en dus ook het begin van een oplossing. "Ik ben gaan meedenken omdat de organisatie op omvallen stond en vanwege de reizigers. Niet vanwege het memorandum."  

Hoofdrailnet
Schultz had meerdere opties, waaronder een faillissement, verlaging van de concessievergoeding of integratie van de HSL met het hoofdrailnet. Daarnaast werd gekeken naar mogelijkheden om de concessie alsnog onderhands te gunnen aan NS of een derde partij, óf concurrentie mogelijk maken op het spoor. Uiteindelijk besloot Schultz de HSL en het hoofdrailnet samen te voegen, in combinatie met het verlagen van de concessievergoeding.

Hoewel een faillissement voor de aandeelhouder aantrekkelijker zou zijn dan het overeind houden van HSA, liet Schultz haar liberale hart spreken: "Ik ben liberaal en vond het mheel mooi dat de HSL was aanbesteed." Hoewel ze het niet hardop zal zeggen, lijkt Schultz ervan overtuigd dat haar voorgangers Netelenbos, Peijs en Eurlings de problemen bij HSA al hadden kunnen oplossen. NS deed volgens haar "een irreëel bod".


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen