Fyra Enquete29 apr '16 06:12Aangepast op 29 apr '16 10:35

'Kabinet grijpt in bij NS en ProRail'

Auteur: Jeroen Stans

Het kabinet grijpt in bij de NS en ProRail. Bij de spoorbeheerder vallen de hardste klappen, melden bronnen aan BNR.

Foto ANP
Foto ANP

 

Het kabinet komt vandaag met de langverwachte reactie op het vernietigende rapport over de Fyra-enquête. En ze neemt meteen een voorschot op hoe het spoor in de toekomst moet worden ingericht.

NS krijgt nieuwe kans op HSL-spoorlijn
De Nederlandse Spoorwegen kregen er in het rapport van de enquêtecommissie Fyra hard van langs. "Andere belangen" kregen "keer op keer voorrang boven het verwezenlijken van het reizigersvervoer" op de HSL-lijn, concludeerde de commissie. Maar ondanks het falen krijgt de NS toch nog een nieuwe kans op de hogesnelheidslijn.

Vanaf volgend jaar wordt er verscherpt toezicht gehouden op de prestaties van de NS op het hogesnelheidsspoor. Het is daarmee aan de NS om het alsnog waar te maken. En om de druk op te voeren laat het kabinet onderzoeken of commerciële partijen niet beter zijn in het laten rijden van snelle treinen.

Volgens De Telegraaf dwingt het kabinet de NS ook de hoge uitval met IC Direct terug te dringen. Daartoe moet het bedrijf zelf 50 miljoen euro ophoesten.

Kabinet grijpt harder in bij ProRail
Het kabinet grijpt harder in bij ProRail. De spoorvervoerder ligt al langere tijd onder vuur vanwege financiële problemen en storingen. Het kabinet gaat nu de teugels aanhalen, de overheid gaat het bedrijf veel strakker aansturen. Dat zou ook de goedkoopste optie zijn. Waarbij door sommigen tegen BNR ook wordt verzucht dat het hoe dan ook een flinke reorganisatie zal worden. Daarbij bestaat volgens hen de vrees dat ProRail juist terug in de tijd wordt geworpen.

Het opnieuw laten samensmelten van NS en ProRail zou volgens bronnen alleen een theoretische optie zijn.

Wat er met het reguliere spoor in Nederland moet gebeuren, laat het kabinet over aan haar opvolger. Tot 2024 is de NS de enige gebruiker van het hoofdrailnet. De enquêtecommissie Fyra had aanbevolen binnen twee jaar een besluit te nemen over de toekomst. Het kabinet hakt daar nu nog geen knopen over door, maar laat een aantal scenario’s onderzoeken. Daarin wordt gekeken naar aanbesteding van het hele spoor, tot het hele spoor juist bij de NS houden.


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen