Fyra Enquete29 apr '16 19:15Aangepast op 29 apr '16 19:32

Marktverkenning hsl biedt NS allerlaatste strohalm

Auteur: Thijs Baas

Het moet en zal veel beter en sneller op de hogesnelheidslijn naar Brussel, anders kan het zomaar einde oefening zijn voor de NS. Staatssecretaris Dijskma gaat een marktonderzoek doen naar potentiële buitenlandse bedrijven die beter in staat zijn om de lijn te exploiteren.

Intussen zal het zeker nog jaren duren voordat de hsl volgens de oorspronkelijke plannen zal worden benut, zegt Bert van Wee, hoogleraar Transportbeleid aan de TU Delft. "Dat betekent dat er nieuw materieel moet worden besteld en er gaan nog jaren overheen voor de aanbestedingsprocedure en de bouw. Ik mag hopen dat er ergens materieel beschikbaar is - wellicht gebruikt en uit een ander land - dat we kunnen kopen of leasen, zodat we de lijn veel beter kunnen gebruiken."

Verwachtingen
Het rapport van de Fyra-onderzoekscommissie voldoet aan de verwachtingen, zegt Van Wee. Hij wijst erop dat de politiek onvermijdelijk zal ingrijpen als de NS geen verbetering laat zien. Het is volgens Van Wee overigens de vraag of de NS hard genoeg zijn best heeft gedaan om destijds een alternatief te vinden voor de Fyra. "Die problematiek speelt al een jaar of drie en in de tussentijd is er bijzonder weinig gebeurt. Je zou zeggen dat als je je best doet om de lijn zo snel mogelijk te gebruiken als je er zoveel geld voor hebt betaald."

 

Volgens staatssecretaris Sharon Dijksma gaat het er de komende jaren om dat de reiziger zo snel mogelijk in Brussel is en om het aanbod op de hogesnelheidslijn te verbeteren. Het is aan de NS om uit te dokteren hóe er winst wordt geboekt in snelheid en kwaliteit, zegt Dijksma. "Ik wil afspraken met de NS maken over een kortere reistijd voor de reiziger. Als je nu de concessie intrekt rijden er voorlopig even geen treinen. Dan moet je opnieuw aanbesteden en met alle spelregels die daarvoor gelden ben je daar een paar jaar mee kwijt."

Aanvaardbaar alternatief
Bovendien moet dan eerst duidelijk zijn of er inderdaad een aanvaardbaar alternatief is. En dat is nou juist nog nooit getest, zegt Dijksma. "Om die reden gaat het kabinet een marktverkenning doen, om te zien of er mogelijkheden zijn voor andere aanbieders om een beter product neer te zetten op die hsl. Áls dat zo is, is dat voor de NS ook een hard gegeven." 


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen