Gezondheid27 okt '15 09:14Aangepast op 27 okt '15 09:46

'Veel second opinions gevolg van miscommunicatie'

Auteur: Marjan van den Berg

Zorgverzekeraar Achmea start een proef om het aantal second opinions terug te dringen.

Dat moet lukken met een vragenlijst waarop patiënten kunnen aangeven of er na hun doktersbezoek nog onduidelijkheden zijn. Een dokter of medisch specialist belt vervolgens binnen een dag terug met verdere toelichting en advies.

“Een groot gedeelte van die second opinions blijkt eigenlijk het gevolg te zijn van miscommunicatie tussen arts en patiënt”, zegt Steef van ’t Pad Bosch, zorgondernemer en ontwikkelaar van de proef.

Extra toelichting
“Met dit initiatief, ‘Tweede arts online’, proberen we die miscommunicatie te herstellen doordat die patiënt telefonisch contact met een onafhankelijk arts heeft en daar nog eens een extra toelichting krijgt op hetgeen hij al eerder gehoord heeft.”

Van ’t Pad Bosch benadrukt dat zo’n toelichtingsgesprek geen vervanging is van de second opinion.

 

Het gaat om een proef van drie jaar.


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen