Online patiëntenportaal wordt weinig gebruikt
Maar één op de acht ziekenhuispatiënten maakt gebruikt van een online patiëntenportaal. Dat schrijft Nictiz, een kenniscentrum op het gebied van e-health. In het patiëntenportaal kunnen mensen hun medische gegevens bekijken.
Steeds meer ziekenhuizen hebben zo'n portaal, maar ze laten dat niet altijd even duidelijk weten aan hun patiënten. Artsen voelen er vaak ook niet veel voor om het portaal onder de aandacht te brengen, zegt Bettine Pluut van Nictiz. 'Dat zien wij ook. De meeste ziekenhuizen communiceren erover met een folder of in de centrale wachtruimten. Zorgverleners brengen het onvoldoende onder de aandacht. Dat is zonde.'
Zorgen bij artsen en ziekenhuizen
Pluut noemt een aantal redenen waardoor zowel ziekenhuizen als artsen huiverig lijken te zijn om het portaal in te zetten of onder de aandacht te brengen. 'Het zijn waarschijnlijk oprechte zorgen over de beveiliging van zo'n portaal. Maar het kan ook de angst zijn dat patiënten informatie lezen waardoor ze ongerust worden of vragen krijgen, waarna ze weer veel contact gaan zoeken met het ziekenhuis. Dat valt in de praktijk mee, maar je ziet dat daar zorgen zijn.'
Uitwisselen van informatie
Op dit moment wordt de informatie tussen de verschillende portalen nog niet gedeeld. Hierdoor zie je als patiënt slechts de informatie vanuit één ziekenhuis. Wordt je ergens anders behandeld, waar geen portaal beschikbaar is, dan ontbreekt de informatie. 'Die gegevens worden nog niet uitgewisseld', zegt Pluut. 'In de toekomst moet ervoor gezorgd worden dat die informatie beter gedeeld wordt, zodat je een overzicht krijgt.'