Gezondheid10 nov '17 20:58

'Vereenvoudigen van zorg is dé oplossing'

Auteur: Kay Rutten

De zorgkosten rijzen de pan uit en veel van de zorgmedewerkers zijn overwerkt. Volgens Jos de Blok van 'Buurtzorg', kan en moét dat anders.

(Foto: ANP)

Jos de Blok is begonnen als verpleegkundige en werd later zorgmanager en leidinggevende van een zorgorganisatie. Na tien jaar kwam hij erachter dat het op die manier niet werkt en dat het roer om moest. Hij startte, inmiddels ook tien jaar geleden, thuiszorgorganisatie 'Buurtzorg'. Zonder managers maar met een horizontale netwerkstructuur. 'Wij zijn per uur duurder dan andere thuiszorgorganisaties maar in totaal wel 25 procent goedkoper', vertelt Blok niet zonder trots. Buurtzorg is een stichting dus er wordt geen winst gedraaid. 'Mijn doel is om alles wat overbodig is in de zorg, eruit te halen.'

Drie klachten

De werknemers van De Blok zijn allemaal zelf verantwoordelijk voor de planning, het aannemen van collega's en het oplossen van problemen. 'Er werken ongeveer 14.000 mensen bij Buurtzorg', vertelt De Blok. 'In de afgelopen jaren hebben we drie formele klachten gehad, een gemiddelde zorginstelling krijgt er wel vijftig per jaar.'

Vakmanschap

Volgens de zorghervormer zijn de horizontale netwerkstructuren niet alleen een oplossing in de zorg. 'Dit kan in alle werkvelden', legt hij uit. Dat betekent wel dat bedrijven en instellingen afscheid moeten gaan nemen van hiërarchische structuren. 'Het belangrijkste is dat je vanuit het vakmanschap van mensen gaat redeneren. Dat kan ook bijvoorbeeld in het onderwijs, bij bedrijven en zelfs bij banken.'


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen