Gezondheid20 jan '18 11:41Aangepast op 20 jan '18 16:07

Hardlopen voor betere stemming? Loop niet te hard van stapel

Auteur: Marjan van den Berg

Wie geregeld hardloopt, weet het: je knapt er mentaal van op. Zogeheten runningtherapie timmert aan de weg. Rustig joggen volstaat al.

( ANP)

'Er worden in je hersenen bepaalde gebieden geactiveerd als je beweegt', vertelt Marc Harens, runningtherapeut bij het bedrijf BRN-OUT. 'Die zorgen ervoor dat je stemming beter wordt. Je hebt meer controle op je angsten, je verdriet, je boosheid. Vaak zie je, als mensen een stukje hebben gelopen, dat ze zich veel vrijer voelen, wat meer afstand hebben tot hun situatie, hun problemen.'

Harens' collega Mieke Bakker had als projectmanager in de IT een burn-out opgelopen. 'Ontzettend leuk bedrijf, maar ik wilde alles kunnen, alles goed doen en ik ging steeds over mijn eigen grenzen heen.' Het draaide uit op de klassieke burn-outklachten, maar Bakker merkte dat zij veel baat had bij hardlopen. Toen zij hersteld was, volgde zij de opleiding runningtherapie en helpt nu anderen met burn-outverschijnselen.

Dat klinkt fijn, aan de slag dus. En er dan meteen maar eens een flinke uitdaging van maken, zoals trainen voor een marathon? Dat is nu juist niet de bedoeling, legt Harens uit. 'Je gaat niet heel erg presteren, je gaat niet sprinten, je gaat eigenlijk heel rustig joggen op een iets sneller tempo dan wandelen.' Geen competitie dus. 'Omdat er dan iets anders gebeurt in je hersenen. Dan ga je over je grenzen heen.'

Kan je hiermee een burn-out voorkomen? Harens: 'Dat is te veel om te zeggen, maar het helpt er wel heel erg bij.' Bakker: 'Ik voel me super-energiek, heel blij.'


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen