Gezondheid31 okt '18 13:21

Medische innovatie? Marketingpush!

Auteur: BNR Webredactie

Ongeveer de helft van de chirurgische innovaties levert niet zo veel op, zegt hoogleraar Evidence-based Surgery Maroeska Rovers van het Radboud UMC. Sterker nog, volgens Rovers zijn dure chirurgische devices vaak 'echt een marketingding'.

De meest in het oog springende steen des aanstoots is de Da Vincirobot waarmee artsen op afstand kunnen opereren. 'Daarvan is nooit aangetoond dat hij daadwerkelijk beter is. Hij is niet slechter, maar wél drie keer duurder dan een arts. Toch worden er steeds meer operaties mee uitgevoerd'. Waarom dat is? Omdat het ziekenhuis er nu eenmaal toch eentje heeft staan. Voor chirurgische devices bestaat geen wet- en regelgeving. Een bedrijf mag die apparaten gewoon op de markt brengen, zolang ze maar veilig zijn. Dat is het enige criterium. 'Het is echt een marketingding'.

ANP PHOTO XTRA KOEN SUYK
ANP PHOTO XTRA KOEN SUYK ( ANP XTRA)


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen