Gezondheid1 okt '20 14:45Aangepast op 1 okt '20 17:20

DHL klaargestoomd voor distributie vaccins

Auteur: BNR Webredactie

DHL is al met lokale overheden en farmaceuten in gesprek over een zo efficiënt mogelijke distributie van een coronavaccin of -medicijn, zodra dat op de markt komt. Dat zegt Oscar de Bok, topman van DHL Supply Chain, in BNR Zakendoen.

Dat is nodig, omdat de vaccins op grote schaal op - 80 graden Celsius vervoerd moeten worden, zegt De Bok. 'We investeren op dit moment ook hier in onze in healthcare gespecialiseerde sites in compartimenten die op min 80 graden Celsius zijn. Vervolgens investeren we ook in voorzieningen om luchtvracht en express te kunnen doen op dezelfde temperaturen. Dus dat is heel belangrijk.'

Luister terug | Den Haag oefent vast voor coronavaccin

DHL heeft een aantal klanten die al behoorlijk vergevorderd zijn met de ontwikkeling van een vaccin. Toch denkt De Bok niet dat DHL deze mammoetklus uiteindelijk in zijn eentje zal klaren. 'Wie het uiteindelijk gaat worden gaan we wel zien. Maar we zitten in ieder geval goed. Maar het is ook heel belangrijk dat we om de tafel gaan met overheden. Het moet uiteindelijk ook in Afrika en Zuid-Amerika bij de patiënten komen en daar is de infrastructuur toch wel iets anders.'

Specifieke vereisten

Voor de duidelijkheid: de distributie van vaccins is niet nieuw voor DHL, dus de structuur is er al. Wat wél nieuw is, is het grote volume dat in een korte termijn naar veel patiënten moet worden getransporteerd. En dat vraagt specifieke vereisten aan de logistieke keten, zegt De Bok. 'Onze teams zijn bezig met het uitwerken van allemaal kleine details. We moeten samen met onze klanten én met de lokale overheden ook bedenken hoe we dat gaan doen.'

Lees ook | 'Distributie coronavaccin nog complexer met dubbele prik'

Ook DHL is op dit moment nog niet volledig toegerust op het grote distributieproces van een corona-vaccin. 'Dan hebben we een logistieke uitdaging, met delen die onder controle zijn en delen waar nog het een en ander moet gebeuren, vooral in landen met een minder goed ontwikkelde infrastructuur. In Nederland is het denk ik meer een volume-issue, dat we denk ik met de huidige investeringen wel kunnen afdekken.'

Gerelateerde artikelen