Gezondheid23 apr '21 16:12

ACM haalt weer corona-doorschakeldienst uit de lucht

Auteur: BNR Webredactie

De Toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft vandaag een commerciële doorschakeldienst voor het plannen van een coronatest aan banden gelegd. Aanleiding waren de verborgen kosten, zegt Martijn Snoep, bestuursvoorzitter van de ACM. 'Door het nummer uit de lucht te halen kan deze ondernemer geen consumenten meer benadelen.'

De doorschakeldienst suggereert gratis te zijn, maar dat blijkt een farce. 'Ten eerste is die tester niet gratis en ten tweede blijft de telefoontikker gewoon doortikken terwijl je in de wacht staat. Op die manier kun je eindigen met een rekening van 30 tot 40 euro. Dat is een manier van misleiding waar we nu wat aan gedaan hebben door het nummer vandaag uit de lucht te halen.' Een maand geleden werd al een ander nummer van hetzelfde bedrijf op de vinger getikt.

Lees ook | Ahold-topman Muller: We doen het maximale om te helpen

Het nummer kan maximaal acht weken niet worden geraadpleegd en in die periode krijgt de nummergebruiker geen inkomsten uitgekeerd. In de tussentijd zal de ACM verder onderzoek doen en onder meer kijken naar de noodzaak om het nummer in te trekken. 'We kunnen hier inventariseren of een bedrijf nog nummers op de plank heeft liggen. Ik mag hopen dat deze ondernemer zich nog drie keer bedenkt voordat hij het nog een keer probeert.'

Ahold-Delhaize

De ACM houdt ook mogelijk misbruik van de machtspositie door Ahold-Delhaize nauwlettend in de gaten. Zeker als de overname van supermarktketen Deen aan de orde is, wordt nog eens goed gekeken naar mogelijk misbruik van die machtspositie, zegt Snoep. 'Bij zo'n fusiebeoordeling kijken we of als gevolg van die fusie de prijzen stijgen, de kwaliteit daalt of de innovatie minder wordt. Ook hier geldt weer: voorkomen is beter dan behandelen.'

Luister terug | Albert Heijn legt leveranciers coronaboete op

Door de marktmacht kan Albert Heijn bepaalde contracten nog strakker aantrekken, is een vrees die ook bij de ACM leeft. De grootgrutter was altijd al behoorlijk dominant tegenover leveranciers en kan nu bepaalde contracten nog strakker aantrekken. Mede daarom zullen niet alle Deen-filialen ook een Albert Heijn worden. 'We moeten kijken of de verdeling goed is geweest. Ze hebben onze goedkeuring nodig voordat ze die transacties kunnen effectueren.'


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen