Gezondheid5 mei '21 13:02Aangepast op 5 mei '21 15:11

Philip Morris ziet onderzoek NVWA met vertrouwen tegemoet

Auteur: BNR Webredactie

De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit NVWA gaat onderzoeken of tabaksfabrikant Philip Morris zijn boekje te buiten is gegaan. In een nieuwe campagne wijst het bedrijf op rookvrije alternatieven voor tabak, maar een paginagrote advertentie in De Telegraaf zou in strijd zijn met de tabakswet.

UTRECHT - Een exterieur van het hoofdkantoor van toezichthouder Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) aan de Catharijnesingel. ANP / HOLLANDSE HOOGTE / ALEXANDER SCHIPPERS
UTRECHT - Een exterieur van het hoofdkantoor van toezichthouder Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) aan de Catharijnesingel. ANP / HOLLANDSE HOOGTE / ALEXANDER SCHIPPERS (ANP / HOLLANDSE HOOGTE / ALEXAND)

Luister terug | Martijn van Loon over de toekomst van de tabaksindustrie

Publiek debat

Volgens directeur Peter van den Driest van Philip Morris Nederland is het absoluut geen reclame, maar wil het bedrijf het publieke debat op gang brengen over rookvrije alternatieven zoals rookvrije sigaretten. 'Wat ons betreft is er in Nederland een paradox: enerzijds erkent de overheid dat die rookvrije alternatieven minder schadelijk zijn als rokers daar volledig op overstappen, aan de andere kant staat diezelfde overheid niet toe om roker daarover goed te informeren. Dat is waar de campagne over gaat.'

Luister terug | Strijders - Wanda de Kanter

Gewezen op de uitkomsten van een onderzoek van het Trimbos-Instituut waaruit blijkt dat het weliswaar minder schadelijk is, maar dat jongeren het beschouwen als een opstap naar een gewone sigaret en dat gezondheidsrisico's pas over tientallen jaren duidelijk zijn, zegt Van den Driest het volgende: 'Ons motto, als je niet rookt begin dan niet, als je rookt, stop dan, maar als je niet stopt, zorg dan dat je in ieder geval goede informatie kan krijgen over die rookvrije alternatieven'.

Luister terug | Verkoop sigaretten in supermarkt in 2024 voorbij

Onderscheid

Volgens de directeur roken in Nederland nog steeds bijna 3 miljoen mensen die in het beste geval stoppen, maar die zich anders goed moeten laten informeren over andere opties. 'We hebben een gezamenlijke doelstelling: het zo snel mogelijk rookvrij maken van Nederland, we zijn ook echt voorstander van een strikt tabaksbeleid, maar we vinden wél dat er onderscheid gemaakt moet worden tussen sigaretten en rookvrije alternatieven.'

Geen opstap-effect jongeren

Philip Morris zit volgens Van den Driest middenin een transformatie en komt nu 30 procent van de wereldwijde omzet uit rookvrije producten. Ook hij haalt het Trimbos-onderzoek aan, want uit die data zou blijken dat de meeste gebruikers van alternatieve rookwaren voorheen rookten. Over het opstapeffect van de jeugd zegt hij dat de jeugd met alles experimenteert en dat structureel gebruik onder jongeren van elektronische sigaretten 'gewoon ontzettend laag' is.

'We willen dat deze producten absoluut niet in handen komen van kinderen, daar doen we ook alles aan om dat te voorkomen, maar op dit moment zijn die zorgen omtrent die opstap in Nederland ongegrond'.

Luister terug | Tabaksindustrie frustreert anti-rookbeleid

Geen reclame

En over de vermeende reclame: 'Dat is de policy van ons bedrijf, als je zo'n advertentie plaatst, dan is het wel de bedoeling dat de lezer weet wie de afzender is. We zijn op de hoogte van het onderzoek van het NVWA, we werken daar volledig aan mee, naar onze overtuiging past deze campagne volledig binnen de geldende wet- en regelgeving en betreft het dus geen reclame.'

Van den Driest ziet het onderzoek van het NVWA met vertrouwen tegemoet.


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen