'Meer autonomie in ggz zorgt voor minder werkdruk'
De wachttijden in de geestelijke gezondheidszorg zijn als gevolg van de coronatijd behoorlijk opgelopen. Hierdoor ontstaat extra druk op het personeel, dat toch al een zware kluif heeft aan het reguliere werk. Wouter Hoge is directeur van ggz-instelling Centiv en schrijver van het boek Betere zorg met minder doekoe, en heeft een eigen kijk op bedrijfsvoering in de ggz.
Tijdens de coronacrisis steeg de werkdruk bij Centiv sterk. Wel was het mogelijk om daarvoor voorbereidingen te treffen, zegt Hoge. Werkplezier is uiteindelijk het belangrijkste voor mensen, betoogt hij in zijn boek. 'Op het moment dat je in omstandigheden werkt waarin veel regels van bovenaf worden opgelegd en je als zorgprofessional weinig autonomie hebt, hoeft er in de werkdruk maar weinig te gebeuren om het mis te laten gaan,' legt Hoge uit.
'Mensen voelen zich dan minder verantwoordelijk voor hun werk. Wanneer je dat anders organiseert, met meer vertrouwen en meer autonomie voor mensen, zie je dat je veel weerbaarder bent voor dit soort ontwikkelingen.'
Maar democratie kost tijd, die je niet altijd hebt gedurende een crisis. Hoge: 'Je moet niet omslaan in polderen en het voeren van eindeloze discussies. Tijdens een crisis moet er een enkele keer worden ingegrepen. Toen de lockdown inging en alle behandelingen digitaal moesten, vroeg ik als leider toestemming aan de organisatie om even wat knopen door te hakken. Met die toestemming kun je beslissingen nemen zonder dat je veel weerstand krijgt.'
Luister terug | Zorg om uitgestelde kankerzorg
Gezamenlijke begroting
Ook begrotingen worden gezamenlijk opgesteld. Hoge: 'Elk jaar vraag ik wie het leuk vindt om hierover mee te denken. Het kleine clubje dat daarin geïnteresseerd is, stelt samen met mij een conceptbegroting op. Deze dienen we in zodat de rest van de organisatie een paar weken de tijd heeft om ernaar te kijken. Daarna is de begroting klaar.'
Hoge denkt dat ggz-instellingen veelal zelf verantwoordelijk zijn voor de hoge administratieve lasten. 'Toen ik bij Centiv begon, hield ik bij tegen welke regels mensen aanliepen. Toen bleek dat we 70 procent van die regels zelf hadden bedacht of op die betreffende wijze hadden geïnterpreteerd. Vaak werd gedacht dat die regels door de verzekeraars werden opgelegd, terwijl dit niet het geval was.' Het werkproces in de ggz kan door zelfbedachte regels dus onnodig gecompliceerd worden, denkt Hoge.
Luister terug | Zorgstuwmeer onverminderd vol