
'Het is verontrustend dat er gevallen geconstateerd zijn van mensen die zelfs twee keer vooraf getest waren. Een vliegtuig heeft ongeveer vierhonderd mensen aan boord, als vier á vijf mensen toch besmet zijn, dan zit er toch één procent besmette mensen aan boord. Dat is natuurlijk wel verontrustend.'
Ventilatie
Het blijft speculeren waar de besmettingen hebben plaatsgevonden. 'Het moet voor die tijd ergens gebeurd zijn, het duurt een paar dagen voordat besmette mensen besmettelijk zijn.' Kan het liggen aan het vliegtuig? 'Het is niet onmogelijk. De ventilatie is heel goed, en ook een belangrijke factor om het virus te bestrijden. De lucht in een vliegtuig wordt twee tot drie keer per minuut ververst en de verversing gebeurt alleen lokaal: de lucht gaat van boven naar beneden in de cabine, dus niet door de hele cabine heen. De lucht die gerecirculeerd wordt, wordt sterk gefilterd. De kans is dus klein, maar het is niet onmogelijk. Misschien is het wel de conclusie dat vliegtuigen niet voorbereid zijn op de deltavariant.'
Volgens data-analist Bart Bolkestein zijn er veel vluchten 'waar je ziet dat er achteraf een besmet persoon heeft gezeten'. 'Dat kunnen we alleen zien doordat er een paar landen zijn die dat op het internet zetten. Onder andere Canada. Kijk ik naar de cijfers van de laatste twintig dagen, dan zie je dat op de lijn naar Calgary 76 procent van de vliegtuigen wordt vermeld op de site als een vlucht waar een besmet persoon op zat.'