
Volgens Katja Rusinovic, lector Grootstedelijke Ontwikkeling aan de Haagse Hogeschool, komt dit omdat er in de vaccinatiecampagne eerst is ingezet op de groep die zich juist wel wil laten vaccineren. 'Over de groep vaccinatietwijfelaars is te laat nagedacht. Hoe zouden we deze kunnen bereiken? Terwijl het veel winst had opgeleverd als we vanaf het begin al op deze doelgroep hadden ingezet.'
Sleutelfiguren
Ook is er volgens haar onvoldoende gekeken naar de redenen waarom mensen zich niet laten vaccineren. 'Hoe overtuig je mensen die zich niet willen laten vaccineren, die bijvoorbeeld angst hebben voor de bijwerkingen of die religieuze overwegingen hebben om zich niet te laten vaccineren. Eigenlijk zie je pas de laatste maanden dat er gebruik gemaakt wordt van sleutelfiguren, zoals bijvoorbeeld de huisarts.'
Luister ook | Moderna werkt aan 'booster shot coronavaccin
Uit het onderzoek van Rusinovic blijkt verder dat tijdens de coronacrisis de huisarts een constante bron van vertrouwen was. Het vertrouwen in de GGD en het RIVM neemt af, terwijl het vertrouwen in de huisarts alleen maar is toegenomen. Op dit vertrouwen had volgens Rusinovic meer ingezet kunnen worden.