Gezondheid7 okt '21 13:03

Overheid wil vaccinatie-twijfelaars overhalen met campagne

Auteur: BNR Webredactie

Het Ministerie van Volksgezondheid start een nieuwe campagne om ongevaccineerden toch nog te bewegen zich te laten inenten. Ook gaan GGD’s nieuwe, creatieve initiatieven uitproberen. Zo loopt er tijdens het zogenoemde ‘prikangst-uur’ een hond rond om mensen rustig te maken en is er voor degenen met angst voor naalden een virtual reality-bril ter afleiding. 'Campagnes moeten een doorlopend proces zijn', zegt internist-infectioloog Eric van Gorp van het Erasmus Medisch Centrum.

Volgens Van Gorp is vaccinatie weliswaar een individuele beslissing, maar het is het wél belangrijk dat mensen door de overheid en het RIVM van informatie voorzien worden zodat ze een gewogen beslissingen kunnen nemen. 'Het sentiment van vaccinatie verandert heel erg in de tijd, en is afhankelijk van wat er om iemand heen gebeurt en welke informatie er op iemand afkomt.'

Continu proces

Juist doordat dit een continu proces is, is het geen slim plan om niet-gevaccineerden 'met rust' te laten: 'We zijn verplicht die informatiestroom, kennis en awareness te vergroten, zodat mensen een gewogen beslissing kunnen nemen. Je ziet dat vaccinatiebereidheid schommelt. Bijvoorbeeld kindervaccinatie, daar zitten trends in. De laatste jaren is er een afnemende vaccinatiebereidheid', volgens Van Gorp. Maar hij benadrukt dat die bereidheid wel stijgt als ziektes weer terugkeren.

Van Gorp tekent er wel bij aan dat het heel belangrijk is om mét mensen te praten en niet óver. 'In contact gaan, in gesprek gaan. We zien niet zelden dat twijfelaars die informatie niet goed kunnen wegen. Door hen in gesprek te gaan, kan je twijfels wegnemen.'


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen