Lees ook | Zorgpremie DSW met 7,6 procent omhoog
Prijsvechtersmerken
‘Er zijn in Nederland vier grote zorgverzekeraars. Samen hebben die ongeveer 85 procent van de markt in handen', legt Prins uit. 'Naast hun eigen merk hebben deze zorgverzekeraars een minder bekend merk, dat ook wel een prijsvechtersmerk wordt genoemd.'
‘De Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) en andere deskundigen zeggen de indruk te hebben dat zorgverzekeraars zich met deze prijsvechtersmerken meer richten op de jonge en gezonde doelgroep. Juist ook omdat prijsvechtersmerken vaak geen uitgebreide aanvullende pakketten aanbieden. Zorgverzekeraars willen hiermee een scherpe prijs in de markt zetten. Hier is op zich niets mis mee, maar we vinden het bij Independer belangrijk dat het duidelijk moet zijn dat deze polissen er zijn en wat de verschillen precies zijn, zodat zorgverleners zelf een goede afweging kunnen maken.’
Luister ook | Waarom mensen overstappen van zorgverzekeraar uitstellen
'Een voorbeeld daarvan is het Zilveren Kruis. Velen kennen het Zilveren Kruis, maar deze verzekeraar heeft ook nog een goedkopere verzekering, ZieZo. De prijs scheelt 240 euro per jaar.' Het verschil is dat ZieZo zich meer op online richt. 'De polissen worden bijvoorbeeld via de mail verstuurd en zorgverleners kunnen declareren via een app. Ook biedt ZieZo minder uitgebreide pakketten aan', zegt Prins.
Luister ook | Zorgpremies stijgen harder dan zorguitgaven
Goedkope zorgverzekering
Volgens Prins is het niet alleen belangrijk om te kijken naar de prijs. 'Ook de kwaliteit is belangrijk, en andere aspecten zoals bijvoorbeeld klanttevredenheid en duurzaamheid. De verschillen maken we bij Independer inzichtelijk. En op basis van die aspecten kiezen mensen vaak voor de zorgverzekering die het voordeligst is.'
