Gezondheid30 jun '22 12:32

UMC Utrecht stelt Philips aansprakelijk om beademingsapparaten

Auteurs: ANP en Joëlle Baelde

Het UMC Utrecht heeft Philips aansprakelijk gesteld voor de gevolgen van de technische problemen met beademingsapparatuur die het bedrijf levert. Dat bevestigt het ziekenhuis op BNR. ‘Al onze thuisbeademingspatiënten hebben het apparaat nog steeds in gebruik sinds de melding vorig jaar', zegt hoofd Centrum voor Thuisbeademing Claire Rodenberg van het UMC Utrecht.

Een Philips DreamStation CPAP apparaat. Fabrikant Philips schiet volgens de inspectie Gezondheidszorg en Jeugd flink tekort bij de terugroep van de apneu-apparaten.
Een Philips DreamStation CPAP apparaat. Fabrikant Philips schiet volgens de inspectie Gezondheidszorg en Jeugd flink tekort bij de terugroep van de apneu-apparaten. (ANP / Hollandse Hoogte / Rob Engelaar)

Schuimrubber

Philips kondigde vorige zomer aan dat stukjes schuimrubber die in de apparaten zitten verwerkt mogelijk los kunnen laten. Het UMC Utrecht gebruikt 1250 apparaten van Philips in het Centrum voor Thuisbeademing, waar zo'n 900 patiënten onder vallen. Zo'n twee weken na de waarschuwing van Philips verzond het ziekenhuis de aansprakelijkheidsstelling.

Sindsdien heeft Philips volgens Rodenberg weinig actie ondernomen. ‘Bij onze zieke patiënten is van alles vervangen, maar onze thuisbeademingspatiënten gebruiken allemaal nog steeds de oude apparaten.’

Perspectief

Het is gevaarlijker om te stoppen met de beademing dan het apparaat te blijven gebruiken, legt Rodenberg uit. ‘Uit onderzoek is gebleken dat het apparaat weinig gezondheidsrisico's heeft. Maar als een patiënt stopt met het gebruiken van het apparaat, kan diegene overlijden.’ Toch betekent dit niet dat er nu niets gedaan hoeft te worden. ‘Het is belangrijk om een perspectief te geven aan patiënten. (…). We hopen dat ze zo snel mogelijk geholpen worden.’

Lees ook | Inspectie: Philips schiet tekort bij terugroepactie apneu-machine

Voor ziekenhuizen is het daarnaast niet makkelijk om zelf andere apparaten in te zetten. ‘Wij kunnen niet zomaar onze patiënten een ander apparaat geven. Het is heel ingewikkeld om dat over te zetten op een ander apparaat. Dat moet op een intensive care gebeuren of door een gespecialiseerd verpleegkundige worden uitgevoerd. Dat is iets wat gewoonweg niet kan. En dat staat nog los van het feit dat er wellicht helemaal geen andere apparaten verkrijgbaar zijn.'

Uniforme aanpak

Volgens een woordvoerder van Philips is het bedrijf afgelopen dinsdag begonnen met het informeren van onder meer ziekenhuizen over de reparatie van de beademingsapparaten. Het bedrijf wachtte nog op toestemming daarvoor van de Amerikaanse toezichthouder FDA, 'want we willen een uniforme aanpak'. Vervanging is geen optie, omdat het gaat om een oudere generatie apparaten die niet meer nieuw worden gemaakt.

De woordvoerder wil niet ingaan op de aansprakelijkheidsstelling door het UMC Utrecht. Wel zegt hij dat Philips 'de bezorgdheid en onduidelijkheid die leeft bij patiënten en zorgverleners betreurt'. Het bedrijf 'bekijkt intern' hoe de communicatie met gebruikers van de apparaten is verlopen. 'We werken er hard aan.'

Lees ook | Philips-topman onder vuur: 'Per direct vervangen'

Philips meldde onlangs dat veel van de problemen met de slaapapneu-apparaten van het bedrijf zijn veroorzaakt door het schoonmaken met ozon. Het onderzoek naar de beademingsapparaten, waarvan er in totaal ruim 2000 in Nederland staan, loopt volgens de woordvoerder nog.

Gerelateerde artikelen