Hemmen18 jan '18 17:28Aangepast op 21 jan '18 15:24

Rijd jij al rond met frituurvet in je tank?

Auteur: Jolijn Mes

Nederland importeert massaal frituurvet uit China. Niet om onze bitterballen en kroketjes mee te bakken, maar om dieselmotoren mee aan te drijven. Zo komt er minder CO2 vrij, maar ook minder roet en fijnstof. Zo moeten de ambitieuze doelstellingen qua biobrandstof gehaald worden.

(ANP)

Je kunt niet met een tank vol met frituurvet rijden, zegt Anouk van Grinsven, onderzoeker bij CE Delft: ‘Frituurvet kun je omzetten naar biodiesel, dat we weer kunnen mengen met gewone diesel. In Europa mag dat momenteel tot zeven procent. Dus iedereen die nu op diesel rijdt, kan ook voor een paar procent op frituurvet rijden.’

Gebruikt vet

Het is daarbij belangrijk dat het gebruikt frituurvet is. ‘Biobrandstoffen uit voedselgewassen wil je eigenlijk niet hebben’, zegt Van Grinsven. ‘Die concurreren met voedsel. Op het moment dat je dat gaat gebruiken voor biobrandstoffen, zul je die voedselgewassen ergens anders moeten gaan verbouwen. Dan krijg je ontbossing, waardoor weer extra CO2 de lucht in komt. Dan ben je dus contraproductief bezig.’

Beperkt beschikbaar

Volgens Ernst van Gelder, directeur van GVG Oliehandel, zit er ook een groot nadeel aan het gebruik van frituurvet: ‘De grondstof is maar beperkt beschikbaar, dus we kunnen niet onze hele klimaatdoelstellingen daarop baseren.’ Dat is dus een reden waarom we het uit China moeten halen: we hebben er gewoon niet genoeg van. En zelfs met vet uit China kunnen we de lucht- en zeevaart niet voorzien van biobrandstof. Van Grinsven: ‘Als je kijkt naar de volumes in de lucht- en zeevaart, dan zijn dat zulke grote sectoren dat het gewoon niet voldoende is dat om puur alleen met frituurvet te doen.’

Frituurvet, hout of algen?

Van Grinsven stelt daarom voor dat er meer geïnnoveerd moet worden, om zo van andere producten ook biobrandstoffen te kunnen produceren: ‘Er zijn pilots bezig met bijvoorbeeld cellulose en lignine. Dat zijn houtachtige afvalstromen uit bijvoorbeeld de bosbouwsector. Algen worden ook vaak genoemd, maar het is de vraag of dat daadwerkelijk op grote schaal beschikbaar komt. Het is volgens mij heel goed om niet meteen al op één paard te wedden, maar het vooral aan de markt over te laten welke technologie het uiteindelijk gaat winnen.’


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen