Hemmen20 jan '18 12:00

Ronde landingsbaan biedt uitkomst bij harde wind

Auteur: Judith Laanen

Op een ronde landingsbaan kunnen vluchten altijd blijven doorgaan, denkt bedenker Henk Hesselink van het Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum. 'Met ons systeem is het mogelijk om altijd punten te vinden waar geen dwarswind is.'

( ANP)

Tijdens de stormachtige wind van donderdag konden de hoofdlandingsbanen niet gebruikt worden en moest Schiphol vluchten schrappen. 'Deze lagen dwars op de zware storm. Er bleef maar één baan over die gebruikt kon worden.' Met een ronde landingsbaan zijn er volgens Hesselink altijd twee punten waar je kunt starten en landen omdat er geen dwarswind is.

De bemande luchtvaart bestaat 100 jaar en is veel veranderd, maar de landingsbaan zelf niet, zegt hij. Toen Hesselink filmpjes van enge landingen (kijken op eigen risico) op YouTube zag, waarbij de dwarswind roet in het eten gooit bij landen, kreeg hij een idee. Hij bedacht een soort grote rotonde, die om de luchthaven heen kan liggen, met een diameter van 3,5 kilometer zodat alle gebouwen in het midden passen.

Aanvliegen op een grote rotonde doe je zo

Net zoals bij gebruikelijke landingsbanen vliegen de vliegtuigen recht aan, maar op het laatste moment zetten ze een bocht in om het toestel op te lijnen met de cirkelstraal, legt Hesselink uit. 'Op die manier kunnen ze op een veilige manier een landing maken. De zijkanten van de baan lopen op en zijn een soort helling, net als een wielerbaan maar minder stijl, om te voorkomen dat het toestel uit de bocht vliegt.'

De gedachte is niet om diep neer te komen maar precies op dat punt dat klopt met de snelheid die het vliegtuig in de bocht zou hebben. 'Een fietser die te diep in de bocht zit, wordt toch naar buiten geslingerd. Dat is niet de bedoeling. Je moet precies op het goede punt landen en omdat je afremt, zal je vanzelf naar beneden gaan. Binnenin de cirkel is de landingsbaan horizontaal en kun je je route vervolgen over de taxibanen naar de gates en de terminals.'

'Praktische baan bedenken waar je op kunt landen'

Hesselink baseert zich vooralsnog op alleen vluchtsimulaties, er is nog niet live gevlogen op een cirkelbaan. In Amerika in de jaren zestig is het wel getest met gevechtspiloten. 'Die durven altijd een beetje meer. In de eerste instantie vonden ze het spannend, maar na twee of drie landingen vonden ze het heel goed werken. Dat willen wij graag herhalen. We weten nu al zeker dat het niet honderd procent hetzelfde zal zijn zoals wij het ons hebben voorgesteld. Je zult praktische bezwaren tegenkomen, maar het zal heel interessant zijn een praktische baan te bedenken waar je op kunt landen.'

'Betere kans op succes want betere navigatie'

Dat het nog niet gelukt is zo'n ronde landingsbaan zit deels in de kosten. 'Het zal iets duurder zijn dan een normale landingsbaan.' Maar, weet Hesselink, in jaren zestig was de navigatie ook nog een stuk slechter. 'Die piloten moesten op zicht landen.' Hesselink denkt dat er nu een betere kans is op succes voor de ronde baan omdat de navigatie beter is geworden.


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen