Hemmen26 jun '18 12:51Aangepast op 26 jun '18 14:55

Van koffiewinkel tot multinational

Auteur: Jan Ad Adolfsen

De man die Starbucks groot maakte treedt na 40 jaar af. Wat heeft hij betekend voor de succesvolle koffieketen? Een bijzonder goeie ondernemer, die Howard Schultz, zegt strategy consultant Alexander Belderok. Hij bouwde Starbucks op van een lokaal bedrijfje tot een enorme multinational. Het geheim achter het succes zit volgens Belderok in de persoon Schultz. Sociaal ondernemerschap en een zeer scherpe visie op de toekomst zijn daarin de sleutelwoorden.

Het personeel van Starbucks in de VS kan rekenen op betere benefits dan dat bij de meeste andere bedrijven. Zo zijn de gezondheidszorg en de mogelijkheden om te studeren goed geregeld. Daarmee creëer je loyaal personeel en dat heeft zijn weerslag op de service aan de consument. Belderok vraagt zich wel af hoe het bedrijf zich verder zal ontwikkelen onder Trump. Als de welvaart in de VS gaat afnemen door de acties van Trump, is dat nadelig voor een bedrijf als Starbucks, omdat het de consument een enorme premie vraagt voor zijn dranken. Schultz zelf is er goed aan toe: hij heeft toch al gauw zo'n 2,5 miljard dollar verzameld, denkt Belderok.


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen