
Meindert Schut woont samen met zijn vrouw Ingrid en twee kinderen (Caspar en Feline). Hij studeerde geschiedenis en had vroeger de journalistieke ambitie om oorlogsverslaggever te worden.
Lees ook: Klik hier voor alle voorstelrondes van onze presentatoren
Twin Towers, 2001
Dat is hij niet geworden, al deed hij in 2001 wel verslag van een van de belangrijkste gebeurtenissen uit de moderne geschiedenis: de aanslagen op de Twin Towers. Het is Schuts meest memorabele nieuwsmoment bij BNR. “Het was onwaarschijnlijk spannende radio, maar we wisten natuurlijk ook direct dat hier ongelooflijk veel slachtoffers te betreuren waren en dat deze aanslag wereldwijd grote gevolgen zou hebben.”
“Ik heb, zittend naast Bas, verteld hoe het tweede vliegtuig het WTC in vloog, hoe het toestel zich het Pentagon inboorde en hoe het vierde toestel door een heldendaad van de passagiers in onbewoond gebied neerstortte.” “Later hoorden we dat andere (muziek)zenders hun luisteraars aanraadden om naar ons te luisteren als ze op de hoogte wilden blijven van de ontwikkelingen in New York. Een groter compliment kun je niet krijgen”, zegt Schut.
“Op een gegeven moment heeft Michiel ons uit de studio gehaald (wij wilden doorgaan), met de mededeling dat wij er de volgende ochtend weer moesten zijn. Hij heeft ons toen de kroeg ingestuurd om even te kunnen verwerken wat we hadden meegemaakt.”
Meindert Schut deelde deze en andere herinneringen in 2018 ter gelegenheid van het 20-jarige bestaan van BNR Nieuwsradio. Zijn hele verhaal lees je hier.
Hij is liefhebber van de volgende radioprogramma’s en podcasts: BNR De Ochtendspits, Langs de Lijn, BBC World Service en The Daily (de gratis podcast die Michael Barbaro maakt voor The New York Times).
Een eigen startup
Van deze vier mannen heeft Schut het meest geleerd als presentator: Bas van Werven, Humberto Tan, Bernard Hammelburg en Rens de Jong.
Waar andere presentatoren fantaseren over startups die ze hadden willen verzinnen als ze niet bij BNR werkten, heeft Schut Buzzpress in handen. Die startup heeft hij bedacht en ontwikkeld met John van Schagen. Samen zijn ze al meer dan 35 jaar actief in de journalistiek, onder meer bij Talpa, TMG, MT Mediagroep en BNR Nieuwsradio. Met deze tool bieden ze organisaties de mogelijkheid om snel en vooral eenvoudig in contact te komen met de juiste journalisten, bloggers en influentials.