BNR In Alle Staten13 jun '16 12:20

Drie tips om zaken te doen in Sillicon Valley

Auteur: Derk de Vos

Het vinden van een lokale partner, respect tonen en altijd bereikbaar zijn. Dat zijn de drie tips die Pauline Schrooyen geeft over zakendoen in  de startup hubs Silicon Valley en  San Francisco.

Pauline Schrooyen woont en werkt nu tien jaar in Amerika, de laatste tweeënhalf jaar voor een beursgenoteerde financiele instelling in San Francisco.  Ze geeft drie tips om beslagen ten ijs te komen in Silicon Valley en  San Francisco.

1. De juiste lokale partner vinden
"Het vinden van de juiste sales persoon of ingenieur die jouw product of service goed begrijpt maar die ook een heel goed lokaal netwerk heeft,  is heel belangrijk.  Iedereen doet natuurlijk globaal zaken maar de deals en de contracten worden toch nog vaak face to face afgesloten omdat dat toch een bepaald vertrouwen geeft.  Dus ben je op zoek naar die lokale partner die dit gebied erg goed begrijpt. Waar vind je zo’n partner? Het consulaat doet hier erg goed werk, die zijn een paar jaar geleden van Los Angeles weer terug verhuist naar San Francisco. Het consulaat is een prima tussenpersoon met een goed netwerk  waar iedereen bij kan aankloppen. Daarnaast zijn er ook nog lokale netwerken zoals de Netherland-America Foundation.”

2. Respect is belangrijk
"Het lijkt hier soms  allemaal heel erg vriendelijk en laidback, er worden slippers gedragen, je mag een korte broek aan  en je hond meenemen naar je werk, maar tegelijkertijd draait het wel om respect. Amerikanen zijn zich daar erg bewust van en het is toch ook wel hiërarchisch. Je mag wel allemaal brainstormen over bepaalde problemen maar uiteindelijk  zijn er maar een paar personen die bepalen welke kant het op gaat, en dat heb je dan ook te respecteren. Er wordt een window gegeven waarin je mag meedenken en daarna is het ook klaar, dan wordt er niet nog nagetafeld en ook niet teruggekeken. “

3. Bereikbaar zijn
,,Iedereen hangt hier 24/7 aan z’n iPhone. Je moet wel continu reageren en Amerikanen hier verwachten gewoon binnen een uur een antwoord. Je bent allemaal erg betrokken bij het product wat gelanceerd wordt of een service die uitgerold wordt en daar wordt dan van verwacht dat iedereen er voor gaat. De valkuil is dat je te hard werkt. Het is hier competitiever, soms word je met z’n tweeën op hetzelfde project  gezet en degene die het snelst uitvindt hoe die het moet doen die heeft het project gewonnen. Daar moet je wel een dikke huid voor hebben om mee om te gaan.”


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen