BNR In Alle Staten17 aug '16 23:40Aangepast op 19 aug '16 16:20

'Geen innovatie zonder commercialisatie'

Auteur: Derk de Vos

Nederlandse en Europese bedrijven moeten nog een slag maken in het vercommercialiseren van technologie. Dat stelt Jos Scheffelaar, oprichter en CEO van The Launch in US Alliance, dat bedrijven helpt te ondernemen in de VS.

Jos Scheffelaar woont en werkt inmiddels ruim twintig jaar in de omgeving van Boston. Met zijn bedrijf The Launch in US Alliance helpt hij andere ondernemers uit de hele wereld voet aan grond te krijgen in Amerika. Het valt hem op dat er een groot verschil is tussen hoe Amerikanen en Europeanen innovatie benaderen. ‘Hier op de universiteit MIT bij de Sloan School of Management hebben ze daar een formule voor: Innovation is invention plus commercialization.  Het invention gedeelte is in Amerika zeker niet beter dan in Europa maar de commercialisering  doen ze wel beter in de VS. Kijk maar naar een bedrijf als Apple. Qua inventies en technologie zit er echt niet veel imponerends achter de producten maar het zit allemaal in de marketing en de verpakking. ‘

Scheffelaar ziet nog andere uitdaging waar niet alleen Nederlandse en maar ook andere Europese ondernemers tegen aanlopen wanneer ze bij Amerikaanse investeerders aankloppen, namelijk het verkopen van het ondernemersverhaal. ‘Amerikanen hebben vaak een hele korte attention span, dan is het belangrijk dat je heel snel de waarde van wat je te bieden hebt overbrengt. Daar zijn Nederlanders en Europanen over het algemeen niet zo goed in. Ja, ik heb ondernemers gezien die met lege handen terug naar huis gingen, niet omdat de product of dienst niet goed was, maar omdat de presentatie onvoldoende was.’


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen