Infrastructuur3 dec '19 10:36Aangepast op 3 dec '19 11:41

Herstel verouderde spoorfundering gaat miljarden kosten

Auteur: BNR Webredactie

Zo'n 80 procent van de fundering onder het Nederlandse spoor voldoet niet aan de eisen die worden gesteld aan het drukke spoornetwerk dat in 2030 wordt verwacht. Het intensieve treinverkeer veroorzaakt steeds meer verzakkingen, zegt hoogleraar Railbouwkunde Rolf Dollevoet van de TU Delft in De Telegraaf.

Om de spoorfundering op orde te krijgen is een miljardeninvestering nodig, zegt Dollevoet. Tot nu toe was de bestaande fundering eigenlijk nauwelijks een probleem. Maar met een drukker spoornetwerk en hogere snelheden dreigen zwakke plekken te ontstaan. 'Je krijgt andere dynamica en een andere balans in de grond. Die is niet uniform, dus je krijgt zwakke plekken, op momenten dat je dat niet verwacht.'

Lees ook | ProRail: mogelijk meer overstappen in de toekomst

Hoogfrequent spoor

Zeker met de introductie van het hoogfrequent spoor tussen Amsterdam en Eindhoven dreigt de belasting op sommige plekken te groot te worden. Dat leidt op korte termijn nog niet tot problemen, maar je moet er wel op anticiperen. 'Als het gaat verzakken, krijg je een soort zak in de spoor-geometrie. Als die heel ernstig wordt, krijg je een soort zweefmoment. Dan kunnen onderdelen van het spoor kapot gaan.'

Lees ook | Aanleg nog meer weg en spoor zet geen zoden aan de dijk

Een stoomlocomotief tijdens het stoomtreinfestival Terug naar Toen.
Een stoomlocomotief tijdens het stoomtreinfestival Terug naar Toen. (ANP / Remko de Waal)

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen