Infrastructuur9 sep '20 12:44

Claim op ProRail van gebruikers havenspoorlijn lijkt kansloos

Auteur: BNR Webredactie

Gebruikers van de Rotterdamse havenspoorlijn zijn boos op ProRail en claimen nu een fiks bedrag. De bedrijven zeggen dat ze door de aanhoudende storingen op het spoor in de Rotterdamse haven een miljoenenschade lijden.

De claim is zo goed als kansloos, zegt Hein Kernkamp van Minerva Advocaten, gespecialiseerd in het transportrecht. De zes ondernemingen vorderen gevolgschade, maar in de algemene voorwaarden voor het gebruik van het spoor en in het vervoerrecht is vervolgschade uitgesloten. Om voor een vergoeding in aanmerking te komen moet er sprake zijn van opzet van ProRail, maar dat is niet het geval.

Luister ook | Wat een etnograaf weet over treinvertragingen

Waarschijnlijk is het de bedrijven te doen om een tegemoetkoming van ProRail en proberen ze een commerciële druk op de spoorbeheerder te leggen. Volgens Kernkamp is ProRail de bedrijven al op sommige punten tegemoetgekomen, maar de bedrijven willen meer.

Niet betalen

De ondernemingen zouden kunnen besluiten om hun bijdrage voor het gebruik van het spoor tijdelijk stop te zetten, maar dat lijkt de advocaat niet verstandig. ProRail zou als tegenzet kunnen besluiten geen toegang tot het spoor meer te verlenen en dan zitten de eisende partijen helemaal klem. Kernkamp verwacht dat ProRail de regels gewoon blijft toepassen en verder niks zal doen.

Luister ook | Rotterdamse haven moet jaren herstellen van coronaklap

Gerelateerde artikelen