
Luister terug | Regionale spelers vechten NS-monopolie aan
Potentie
Volgens Hettinga zijn er twee redenen voor de interesse. 'We zien er potentie in, en het is één van de weinige mogelijkheden is die je - door alle politieke beslissingen de afgelopen jaren - nog hebt als het gaat om ruimte die bedrijven zoals Arriva hebben om op het spoor het marktaandeel nog uit te breiden.'
Hetting noemt het een duwtje: 'We voeren serieuze business, we zijn niet bezig met provoceren. We geloven er in en we denken dat het nodig is om inderdaad de politiek te laten zien dat die markt open moet blijven'.
Luister terug | Topman Arriva: Kabinet maakt beloften niet waar
Arriva probeert volgens Hettinga enerzijds in gaten te springen en anderzijds heel duurzaam te gaan werken. 'We proberen op dat soort ontwikkelingen leading partner te zijn zodat de politiek uiteindelijk op andere gedachten wordt gebracht, dat is veranderd de afgelopen jaren.'
Businesscase
Gevraagd naar de rentabiliteit van het project zegt Hettinga geen dingen te doen 'waar we geen geld aan verdienen' en onderzoek te hebben gedaan waaruit een positieve businesscase kwam rollen. Er zijn volgens de CEO heel veel lijnen die zich uitstekend lenen om aan de markt overgelaten te worden omdat er nog ruimte is voor zowel kostenbesparing als verbetering van de kwaliteit van de dienstverlening. 'Dan denk ik met name aan stoptreinen tussen intercity's van de NS door.' Hettinga wil in 2023 beginnen met het nachtnet.
Luister terug | Regionale vervoerders willen groter deel van het spoor