Infrastructuur16 sep '21 11:05

Schiphol: 'coronarekening' moet betaald worden

Auteur: BNR Webredactie

KLM en tientallen luchtvaartmaatschappijen liggen op ramkoers met Schiphol over de plannen van de luchthaven om de tarieven te verhogen. Schiphol wil met de tariefsverhoging een deel van zijn 'coronarekening' doorgeven aan zijn gebruikers. Dat meldt het FD.

De luchthaven verwacht zeker 1 miljard euro aan inkomsten mis te lopen door de coronacrisis. Met de voorgenomen tariefverhogingen, vanaf 2023, stapsgewijs te verhogen met in totaal 40 procent, verwacht Schiphol 380 miljoen euro op te halen. Zeker de helft daarvan komt voor rekening van hoofdgebruiker KLM.

Joris Melkert, luchtvaarteconoom aan de TU Delft stelt: 'De luchtvaartsector is heel zwaar getroffen en is nu voorzichtig aan het opkrabbelen. Maar alle extra kosten die hun nu om de oren vliegen willen zij natuurlijk niet hebben. Schiphol gaat deze tariefsverhoging daarom ook in stapjes doen. Uiteindelijk zullen ze toch die coronarekening een keer moet betalen. Zij geven deze door aan hun gebruikers en de luchtvaartmaatschappijen gaan het doorrekenen in de ticketprijzen.'

Luister ook | Bagagechaos Schiphol door personeelstekorten

Consequenties

'Er zullen mensen zijn die minder gaan vliegen, want de echte ticketprijs ga je betalen als passagier. Aan de andere kant, Schiphol zat helemaal vol voor de crisis, vliegen was een schaars goed geworden. Van schaarse goederen gaat de prijs nou eenmaal omhoog. Mijn vermoeden is dat vliegen snel weer een schaars goed zal worden.'

Alternatieven

Er kan ook gekeken worden naar alternatieven voor de luchthavens. In Nederland hebben we ook kleinere luchthavens. Het zou volgens Melkert alleen geen opties zijn om daarheen uit te wijken. 'Dat wordt ongelooflijk ingewikkeld. De omwonenden van de kleinere luchthavens willen niet dat daar groei ontstaat. Lelystad is voorlopig nog niet open en de vraag is wat het kabinet daarover gaat zeggen.'

'Schiphol heeft daarin toch een monopoliepositie. De vraag is of ze daar misbruik van gaan maken, daarom wordt deze vraag voorgelegd aan toezichthouder ACM', aldus Melkert.

Procedure

Brancheorganisatie Barin wil nu een procedure beginnen bij toezichthouder ACM en overweegt ook andere juridische stappen om de tariefsverhoging tegen te houden. Het draait hierbij vooral om de vraag of Schiphol zijn positie als monopolist misbruikt. De uitspraak van het ACM wordt binnenkort verwacht.

Gerelateerde artikelen