
‘Dat geld willen we onder meer steken in de internationale treinverbindingen’, zegt Voppen. ‘Heel concreet willen we de spoorbanen verder geschikt maken voor internationaal treinverkeer naar met name Duitsland. Het geld van het herstelfonds moet nu worden aangevraagd en voor 2026 geïnvesteerd worden, dus er is haast bij geboden.’
In de wetenschap dat de bevolking de komende twintig jaar met anderhalf miljoen mensen groeit en er tot 2040 nog eens een miljoen huizen worden gebouwd, doet Voppen ook een beroep op het nieuwe kabinet. ‘Het is cruciaal om al die nieuwe en groeiende woongebieden in Nederland te ontsluiten met sporen en openbaar vervoer, zodat mensen met de trein naar hun werk kunnen. En investeren in infrastructuur betekent vooruitzien. Dit soort projecten duren vaak zeven tot tien jaar, dus dat besluit moet snel worden genomen.’
Innovaties
De spoorbeheerder zegt geld nodig te hebben voor spooronderhoud, om meer treinen te laten rijden en te voldoen aan nieuwe eisen. Het gaat daarbij om cybersecurity, verbeteren van de energievoorziening, aanpakken van overwegen en stations en baanstabiliteit. ‘We zijn daarnaast ook heel druk bezig met innovaties als automatisch rijden, waardoor de machinist wordt ontlast en de treinen nog preciezer kunnen rijden. Dat zijn enorme innovaties in de spoorsector die zeker tot 2040 gaan duren voordat ze helemaal geïmplementeerd zijn.’