Volgens het onderzoek voldoet 42 procent van de snelwegen en 44 procent van de N-wegen niet aan de vereisten voor een veilige berminrichting. 'Sinds 2015 bekijken we elk jaar alle dodelijke ongevallen op rijkswegen. We kwamen erachter dat er nog wel verbeteringen mogelijk zijn', zegt Robert Louwse, onderzoeker bij de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV).
Verbeteringen
Een berm wordt als veilig beschouwd als de afstand tussen de snelweg en obstakels in de berm, zoals bomen, minimaal 13 meter bedraagt. 'Het belangrijkste is dat je in een berm veilig tot stilstand kan komen', aldus Louwse. 'Er mogen ook geen diepe greppels of grote waterpartijen liggen. We kwamen bijvoorbeeld nog veel portalen van matrixborden te dicht op de rijbaan stonden. Dus hebben we Rijkswaterstaat gevraagd om daar goed naar te kijken en het af te schermen.'
Luister ook | Mogelijk minder vluchten op Schiphol door stikstofregels
Er vinden in Nederland jaarlijks zo'n zeventig dodelijke verkeersongevallen plaats. 'Ongeveer vijfentwintig procent van alle dodelijke ongevallen heeft met een onveilige berm te maken', zegt Louwse.
Budget
Het kabinet heeft dertig miljoen euro uitgetrokken om de onveilige bermen aan te pakken. Om alles echt goed te doen, zal echter veel meer nodig zijn. Toch ziet Louwse het vooral als positief dat de bermen nu aandacht krijgen.. 'Het lichtpunt is dat Rijkswaterstaat nu in kaart heeft gebracht van het hele wegennet wat de kwaliteit van de bermen is. Er zijn ook plannen gemaakt, dus ze weten nu wat ze eraan moeten gaan doen.'
