Infrastructuur24 jun '22 17:01

Kabinet zet mes in Schiphol: vliegbewegingen moeten met 10 procent omlaag

Auteurs: Remy Kock en ANP

Eerder deze maand gonsde het al rond, maar de kogel is nu officieel door de kerk. Schiphol moet het aantal vliegbewegingen met maar liefst 10 procent reduceren naar 440.000 vluchten per november 2023. Dat heeft het kabinet bekendgemaakt.

Drukte op Schiphol
Drukte op Schiphol (ANP/HH/Jeffrey Groeneweg)

De geluidsoverlast bij omwonenden is de dooddoener gebleken voor de luchthaven. 'Bewoners hebben een zaak aangespannen en het kabinet voelt zich nu gedwongen om Schiphol te laten krimpen, vanwege aanhoudende geluidsoverlast, die steeds erger is geworden', zo zei politiek verslaggever Sophie van Leeuwen eerder deze maand. Ook maken omwonenden zich zorgen over de effecten van de luchtvaart op hun gezondheid, de natuur en het klimaat.

In het besluite noemt minister Harbers van Infrastructuur en Waterstaat de eventuele opening van Lelystad Airport voor vakantievluchten een mogelijkheid die 'bij kan dragen aan het netwerk van bestemmingen op Schiphol'. Een besluit daarover echter, valt pas in 2024.

'Ik wil zekerheid en perspectief bieden aan zowel de luchtvaartsector als aan omwonenden', stelt Harbers. 'Dit besluit vormt de basis voor een nieuw evenwicht. Het bevat helaas een moeilijke boodschap voor de luchtvaartsector die nog volop herstellende is van de ingrijpende gevolgen van de coronapandemie. De komende periode gaan we het besluit over Schiphol verder uitwerken in samenspraak met omwonenden en alle betrokken stakeholders in de luchtvaart.'

'Lelijke eendje'

Luchtvaartmaatschappijen zijn niet te spreken over het kabinetsvoornemen om het aantal vliegtuigbewegingen op Schiphol structureel te verlagen naar 440.000 per jaar. 'Het lijkt er sterk op dat het kabinet bewust bezig is de luchtvaart de nek om te draaien en daarmee Nederland het lelijke eendje van Europa te maken', zegt voorzitter Marnix Fruitema van BARIN, de belangenvereniging van in Nederland actieve luchtvaartmaatschappijen.

In geen enkel land worden volgens Fruitema zulke maatregelen genomen als in Nederland. Hij somt op: 'verdriedubbeling van de belasting op tickets, geluidsheffingen van honderden miljoenen, en cumulatieve verhoging van de havengelden van 37 procent over de komende drie jaar'.

FNV

Vakbond FNV liep al vooruit op het besluit van het kabinet om Schiphol te doen krimpen, en zet in op een fonds voor het personeel aldaar. Dat fonds moet ervoor zorgen dat er een achtervang is voor het geval mensen hun baan kwijtraken. Campagneleider Joost van Doesburg van FNV Schiphol: 'Personeel is bang dat deze inkrimping gaat zorgen voor baanverlies. Wij moeten die zorgen wegnemen met een fonds. Als je baan op het spel komt te staan, moet je ruimschoots gecompenseerd worden.'

Gerelateerde artikelen