
De nieuwe spoorlijn verbindt Lelystad, Leeuwarden en Groningen en moet de reistijd tussen de Randstad en het noorden van het land sterk verkorten. Volgens Heijnen heeft raadpleging in een vroeg stadium als voordeel dat er niet alleen nog op details aangepast kan worden, zoals zo vaak het geval is bij dergelijke raadplegingen.
Heijnen had als wethouder in Maastricht burgerparticipatie in haar portefeuille, dus ze heeft vaker met dit bijltje gehakt. De uitdaging bij dit project is alleen dat nog onduidelijk is hoe het er precies gaat uitzien.
‘Wat mensen ook heel belangrijk vinden, is dat de lijn goed inpasbaar wordt in de mooie natuur’
Heijnen erkent deze handicap, maar zegt erbij dat het project er echt voor de lange termijn is en dat het kabinet er al 3 miljard voor heeft gereserveerd. 'Uitzonderlijk voor een project dat nog niet eens een definitieve status heeft'. Overigens is die 3 miljard nog niet voldoende om het project te financieren. Volgens Heijnen wordt het een uitdaging om extra middelen te vinden.
Luister ook | Lobbypanel over de miljoenensubsidie voor de Lelylijn
De overheid heeft zo'n 11.000 burgers bevraagd. Heijnen heeft verschillende kritiekpunten teruggekregen. Zoals de zorg dat de lijn niet alleen stopt bij de grote knooppunten, maar ook op tussengelegen kleinere stations. 'Wat mensen ook heel belangrijk vinden, is dat de lijn goed inpasbaar wordt in de mooie natuur en dat de overlast tot een minimum beperkt wordt.'
Lees ook | 'Lelylijn is kostendekkend'
Overigens zit een spoorverbinding tussen Randstad en Noord-Nederland al jarenlang in de planning. Heijnens doel is dan ook om een volgende stap te zetten. 'We moeten ons heel goed realiseren dat het aanleggen van een totaal nieuwe lijn heel bijzonder is. Dat gebeurt niet vaak in Nederland en dat zijn dus ook geen projecten die je in een paar jaar even gerealiseerd hebt.' Van de respondenten vond overigens 20 procent de lijn niet noodzakelijk.
Luister ook | Nu of nooit voor de Lelylijn