
Dat blijkt uit onderzoek van Capgemini. De Nederlandse consument is over het algemeen ontevreden over de innovatiekracht van eigen bank, maar is totaal niet van plan om over te stappen. 92 procent houdt het het liefst zoals het is. Pascal Spelier van Capgemini: 'Eigenlijk is de conclusie: onbekend maakt onbemind. De Nederlandse consument is weinig bekend met fintech-alternatieven voor banken en verzekeraars en ze willen daar eigenlijk ook niet naar overstappen.'
De fintech-sector kent enorm veel start-ups, die allemaal claimen de markt volledig om te gaan gooien, maar amper 10 procent van de beginnende bedrijven in de fintech overleeft. En dat lukt ze doorgaans door nauw samen te werken de traditionele financiële instellingen.
Opmerkelijk is het wel, zegt Don Ginsel van Holland Fintech, al geeft hij ook aan dat 'bestaande spelers' - banken en andere aanbieders van financiële producten - prima samenwerken met allerlei nieuwkomers. 'De bestaande kanalen lijken de overhand te hebben, maar die zijn intussen heel druk bezig om met deze innovaties aan de slag te gaan. Fintech wordt gedefinieerd als een nieuwkomende speler die met technologie een ander aanbod aanbiedt, maar een heel groot deel van de fintech-oplossingen vindt eigenlijk achter de schermen plaats.'