Innovatie26 feb '18 08:45

Pincollecte werpt vruchten af

Auteurs: Bastiaan Kleinjan en Wesley Schouwenaars

De stap van goede doelen om collectanten uit te rusten met een pinapparaat heeft succes. Als mensen aan de deur kunnen pinnen, geven ze gemiddeld 2,5 keer meer geld aan de collectant.

Dat blijkt uit een proef van Stichting Collecteplan met vijfhonderd pin-collectebussen. Bij een collectebus waar alleen contant geld gedoneerd kan worden, is de gemiddelde donatie 1,50 euro. Bij een 'pinbus' is dat 3,75 euro. De gulste gevers wonen in Den Haag, waar gemiddeld zeven euro werd gedoneerd met de pinpas. 'Met deze cijfers bewijst de nieuwe collectebus zich als succesvolle innovatie voor goede doelen', zegt Wouter Langeveld van Stichting Collecteplan.

'Het werkt precies hetzelfde als een mobiele pinbetaling. Je kunt een bedrag invoeren van 0,01 cent tot 99,99 euro. We hebben, om het makkelijk te maken, standaard 1,00 euro ingevoerd zodat mensen ook meteen kunnen swipen zodat ze de betaling hebben gedaan', legt voorzitter Peter Schoof van Stichting Collecteplan uit.

Het is niet de primaire insteek is om met deze manier van collecteren per se meer geld op te halen, zegt Schoof. 'Het betalingsverkeer gaat steeds meer digitaal verlopen en de nieuwe collectebus wil daar een antwoord op geven.' Schoof is desgevraagd van mening dat mensen met de pincollectebus niet voor het blok worden gezet nu zij zich niet kunnen 'verschuilen' achter het feit dat ze geen cash geld bij zich hebben.

Collectanten voelen zich veiliger

Ook de collectanten zijn positief, omdat zij met een minder zware bus rondlopen als er minder met contant geld wordt gedoneerd. Bovendien voelen de collectanten zich veiliger als ze minder fysiek geld bij zich hebben. 'Bij een pinbetaling staat het geld meteen op de rekening van het goede doel. Je kunt dat geld, net zoals bij de oude collectebus, anoniem geven.'

Podcast: Aflevering 'Cashless collecteren' van The Cashless Future

De vijfhonderd pinbussen worden om de week doorgegeven aan een ander goed doel, waardoor de kosten beperkt blijven en de bussen zo breed mogelijk ingezet kunnen worden.

Gerelateerde artikelen