BNR logo
  • Nieuws
  • Radio
    • Programmagids
    • AEX Factor
    • Baanbrekende Businessmodellen
    • Beleggerspanel
    • Beter
    • BNR Auto-Update
    • BNR Europa
    • BNR Mobility
    • BNR Sport
    • BNR's Big Five
    • Boardroompanel
    • Boekestijn en De Wijk
    • BREEKT
    • Column Ben van der Burg
    • Column Bernard Hammelburg
    • Column Jaap Jansen
    • Column Marianne Zwagerman
    • Column Paul Laseur
    • Crypto Update
    • Cryptocast
    • De Nationale Autoshow
    • De Nieuwe Wereld
    • De Ochtendspits
    • De Top van Nederland
    • De Wereld
    • Digitaal
    • Duurzaam
    • Economenpanel
    • Eyeopeners
    • Kees de Kort
    • Koplopers
    • Lobbypanel
    • Ondernemerspanel
    • Postma in Amerika
    • Spitsbrekers
    • Tech Update
    • The Daily Move
    • The Friday Move
    • Toon van de Week
    • Vastgoed Gezocht
    • Wereldveroveraars
    • Werkverkenners
    • Wetenschap Vandaag
    • Zakendoen
  • Gemist
    • Alle podcasts
    • All in the Game
    • Amerika Podcast
    • BNR Perestrojkast
    • China Podcast
    • Column Corné van Zeijl
    • Crypto Cowboys
    • Cryptocast
    • De Ben Tiggelaar Podcast
    • Dé Klantenpodcast
    • De Legende van Satoshi Nakamoto
    • De Nieuwsdag
    • De Ondernemerskamer
    • De Technoloog
    • Een Jaar Burgemeester
    • Europa Update
    • Factcheck Europa
    • Het Bromvliegeffect
    • Het Nieuwe Geld
    • Honger
    • IJzige Tongen
    • Italië Podcast
    • Ochtendnieuws
    • Petrolheads
    • Podcast Top 40
    • De Strateeg
    • Space Cowboys
    • Spitsbrekers
    • The Road to Zandvoort
    • Ukrayina
    • Voeding van morgen
    • Vraag het Gommers
    • Werkprofessor
    • Zakendoen De Veranderaars
  • Partners
Innovatie

EU: Nieuwe trucks in 2025 al schoner

  • BNR Webredactie
dinsdag 19 februari 2019, 19:15

Nieuwe vrachtwagens moeten in 2025 15 procent minder CO2 uitstoten en in 2030 zelfs 30 procent. Dat zijn de landen binnen de EU overeengekomen. 'De industrie vindt die normen veel te streng,' zegt Europarlementariër Bas Eickhout van GroenLinks die aan de onderhandelingstafel zat.

Volgens Eickhout was het de industrie die voor de vertraging zorgde. 'Italië, Spanje en Duitsland waren de problematische landen en daar moesten we uiteindelijk tot een compromis komen.' Eickhout erkent dat de doelstellingen ambitieus zijn, maar gelooft wel dat ze haalbaar zijn. 'Voor de implementatie van het Parijs-verdrag moeten er schone auto's uit Europa komen. Dat geeft een reductie voor Nederland zodat wij ook onze nationale doelen beter kunnen halen.' Volgens Eickhout zijn de nieuwe vrachtwagens interessant voor transporteurs: ze zijn niet alleen schoner, maar ook zuiniger.

ANP XTRA SANDER KONING
ANP XTRA SANDER KONINGANP XTRA

AutoDAF TrucksGoederenvervoerMobiliteitTechnologie
Deel dit artikel:

Aanbevolen podcasts

Klassiekers moeten over op eFuel

Flinke stijging auto-inbraken

Jort Kelder verliest zaak tegen Google en Twitter om cryptoscams

Volg de discussie via Facebook of Twitter

Doe mee aan de discussie op onze Facebookpagina of via Twitter (#bnr).
BNR Facebook BNR Twitter
live-studio-image

Populairste podcasts

De komende economische clusterfuck

De beursbelofte van 2022 stelt nu al zwaar teleur

Opinie | Een schizofrene situatie

Hans Bakker (Floriade) over de uit de hand gelopen begroting

Vertrouwen komt te voet en gaat per Nokia 301

  • BNR Nieuwsradio

  • Contact
  • Frequenties
  • Files en flitsers
  • BNR Nieuwsbrief
  • Podcasts
  • RSS feed
  • Disclaimer
  • Zakelijke info

  • Dutch Podcast Awards
  • Adverteren
  • Podcast laten maken
  • Vacature plaatsen op BNR
  • Werken bij BNR
  • Stages
  • FD Mediagroep

  • Company.info
  • Energeia
  • ESB
  • FD
  • FD Mediagroep
  • Investment Officer
  • Listn
  • PensioenPro
  • Download de app

  • Privacy
  • Copyright
  • Cookies
  • Voorwaarden