'Begrijpelijk'
Dat Philips nu huishoudelijke producten wil afstoten is geen verrassing. 'Het past in de lijn die zo'n tien jaar geleden volop is ingezet met het afstoten van allerlei perifere, te weinig aansprekende producten zoals componenten, tv's, telefoons, chips en navigatie-apparatuur', zegt Hans Schenk, hoogleraar Economics en Business aan de Universiteit Utrecht. Schenk bevestigt dat het past in de strategie die het bedrijf wenst te volgen.
Maar wie zou deze bedrijfstak dan willen overnemen van Philips? Er zijn geen technologische prijzen meer te verdienen met huishoudproducten omdat het zo'n doorsnee, 'middle-of-the-road' producten zijn geworden. Maar je kan je wel nog onderscheiden op basis van imago en kwaliteit. 'Dat zijn twee zaken waar Chinese bedrijven notoir op achterlopen. Die zouden daar iets aan kunnen doen via een acquisitie van huishoudelijke apparatuur. Dat zijn dus mogelijke kopers', zegt Schenk.
Goede business
'De strategische relevantie van huishoudelijke producten is voor Philips niet groot. We willen doorgaan met investeren in de gezondheidstechnologie, zowel voor ziekenhuizen als consumenten', zegt de Philips-topman. 'Het is een hele goede business en ik wil benadrukken dat die business ook niet stopt. We gaan het zelfstandig maken. De consument zal er weinig van merken.'
Luister ook | Philips slachtoffer van groot spionageschandaal
Moeizaam jaar
Ook de jaarcijfers kwamen uit. Volgens beurswatcher Connie de Jonge was het een moeizaam jaar. 'Philips had last van de handelsoorlog tussen China en de V.S. en de omzet is maar met 3,3% gestegen, terwijl analisten op 5% hadden gerekend. Ze hebben het riant niet gehaald.' Maar volgens Van Houten moet je door de cijfers heen kijken. 'Onze kernactiviteiten zijn 4,5% gegroeid en het vierde kwartaal lieten en verbetering zijn.'
