Innovatie22 dec '21 13:57

Het 'ultieme biertje' is gebrouwen op basis van data

Auteur: BNR Webredactie

De Haarlemse brouwerij Uiltje heeft samen met het Amsterdamse Data Science Lab een biertje ontwikkeld. En dat volledig op basis van data. Op die manier hebben ze qua smaak het 'ultieme biertje' weten te maken. 'Tijdens een borrel kwamen wij op het idee om een op data gebaseerd biertje te brouwen. En dat was ons vertrekpunt', zegt oprichter en eigenaar van Data Science Lab Joost Afman.

Afman legt uit dat bij het onderzoek achthonderdduizend reviews van diverse platforms zijn gebruikt. 'De reviews zijn van allemaal specifieke bierdrinkers en dan ook nog eens van de New England IPA.' Via een algoritme is vervolgens gekeken naar wat voor kenmerken en scores er terugkomen in de reviews. 'Die gegevens zijn in een model gezet en daar kwamen een aantal smaakvariaties uit.'

Smaakvariatie

Tijdens het experiment is door Data Science Lab samengewerkt met brouwerij Uiltje uit Haarlem. 'Wij hebben de resultaten van ons onderzoek gedeeld met de brouwer en hij heeft daar een eigen interpretatie aangegeven'. Uit de gegevens kwam volgens Afman naar voren dat het biertje fruitig moest zijn, met abrikoostinten en kokos. 'De brouwer heeft gekeken naar welke soorten hoppe die smaakvariatie zou kunnen bieden in het bier. Hij heeft bij mij aangegeven dat hij twee nieuwe soorten hoppe uit Amerika heeft gebruikt om tot die smaak te komen.' Afman heeft het biertje zelf al mogen proeven en omschrijft het als fruitig, licht hoppig en troebel. 'Het is een lekker biertje geworden', vindt hij. De datadriven New England is verkrijgbaar in de webshop van Haarlemse brouwerij Uiltje.

Luister ook | Bierbrouwers vetzetten zich tegen accijnswijziging

Gerelateerde artikelen