Innovatie13 apr '22 18:37

Flitsbezorgers in Nederland: gemakkelijk of irritant?

Auteur: Remy Kock

Het aantal flitsbezorgers - en de bijbehorende darkstores - blijft in rap tempo toenemen. Grote spelers als Jumbo en Albert Heijn zien hun marktaandeel afnemen en gaan dus samenwerken met bezorgdiensten als Gorillas en Deliveroo.

Het lijkt een vorm van economie te worden waar men niet omheen kan. En de consument wil het ook, want het aantal gebruikers is het afgelopen half jaar verdubbeld. Om die rappe opkomst te remmen, besloot Amsterdam onlangs om de komst van nieuwe darkstores een halt toe te roepen. Een houdbare, maar geen slimme actie denkt journalist Michel Kregel, co-auteur van het boek Circles of Retail. 'Ik snap vanuit de overlastsituatie waar Amsterdam op dit moment mee te maken heeft', stelt hij. 'Maar men had ook in overleg met de partijen die nu de levering aanbieden tot een andere oplossing kunnen komen dan het direct verbieden. En dat is typisch Amsterdam, dat er altijd heel snel in is. Maar ik denk ook dat Amsterdam geen representatief voorbeeld is voor andere gemeenten.'

Lees ook | Flitsbezorger Getir na investering bijna 11 miljard euro waard

De kritiek in de landelijke hoofdstad wordt ook herkend door de desbetreffende provinciale hoofdstad: Haarlem. 'We hebben nu de drie bekende flitsleveranciers verspreid over vier vestigingen in de stad', aldus Robbert Berkhout, wethouder Economie in Haarlem. 'Die uitstraling ziet er niet uit. Ook heb je last van de uitstalling van de fietsen op de stoep en de verkeersveiligheid is in het geding.'

Transparantie

Maar precies die uitstraling is waar er een grote verbeteringsslag te maken is. Zo heeft flitsbezorger Getir ertoe besloten geen nieuwe darkstores meer te bouwen. 'Door de stickers op de ramen voelt het allemaal dicht en alsof we iets te verbergen hebben', aldus general manager Florian Bruntsing van Getir Nederland. 'Van die feedback hebben we geleerd. Dus alle nieuwe stores die we openen, krijgen een transparant karakter. Weg met de stickers.'

Lees ook | Flitsbezorger Gorillas wil uitbreiden ondanks verzet gemeentes

Bruntsing wil zelfs een stap verder gaan: Getir Art Stores. 'De term darkstore doet niet echt eer aan wat wij aan het doen zijn, dus we gaan het art stores maken. We starten in Rotterdam en Arnhem pilots met lokale creatievelingen en kunstenaars om hun kunst tentoon te stellen in onze etalages. We verruilen dus de stickers voor de kunst, en daarmee dragen we een steentje bij aan het vrolijker maken van de buurt.'

Blik naar buiten

Kregel kan zich wel vinden in het initiatief van Getir. 'Het zal wel degelijk een verschil in uitstraling veroorzaken. De blik naar buiten, waar het aan het begin een beetje unheimisch werd als je naar dit soort gebouwen keek, maakt het wel een stuk vriendelijker voor de buurt. Daarmee is niet alle overlast weggenomen overigens, maar het is een onderdeel waar deze sector vooruitgang in boekt.'

Lees ook | Uurloon stijgt ook volgend jaar door personeelstekorten

Ook wethouder Berkhout ziet heil een een transparante 'art store'. 'Het is een positief geluid om te horen dat ze zich snel ontwikkelen en zich aan willen passen. Daar hebben ze ook belang bij, gezien de voorbereidingsbesluiten in andere steden. Ik hoop ook op zo'n houding in Haarlem.'

Verkeersveiligheid

Maar, zo geeft Berkhout ook aan. Het lost niets op met betrekking tot verkeersveiligheid. 'Het fietsgedrag van de bezorgers is daar debet aan', stelt hij. 'Ik sprak hier vorige week over met de wijkraden van Haarlem in het centrum. Iemand suggereerde daar dat de fietsbezorgers allemaal een nummer moesten krijgen, zodat je zowel de overlast kan melden alsmede een preventief karakter kunt creëren voor bezorgers zelf.'

Ook denkt Kregel dat flitsbezorgers niet meer uit het straatbeeld zullen verdwijnen. 'Het is zeker een blijvertje. Dit is een ontwikkeling die nog in het supermarktsegment gaande is, maar het is in andere sectoren ook al gaande. In andere grote steden als Londen kun je bij een kledingzaak een jurk met schoenen binnen twintig minuten laten leveren. Die ontwikkeling is alleen meer gaande dan dat het een terugtrekkende beweging krijgt.'

Morele vraag

Maar, is het geen chronische luimaker, het gemak van flitsbezorgers? 'We zijn al lui geworden', vervolgt Kregel. 'Het is een beetje het kip-of-het-ei-verhaal. Dat er behoefte aan is, is duidelijk. Dat de markt erop inspringt is ook heel duidelijk, maar dat er ook overlast is, is ook duidelijk. Dat er oplossingen moeten komen voor de vervuiling op straat of alle bezorgers op straat is logisch, op korte termijn. Maar we zien internationaal dat deze beweging al veel verder is en veel breder in de markt gezet wordt.'

Gerelateerde artikelen