Innovatie26 jun '22 08:32Aangepast op 4 aug '22 16:18

Graafmachine op waterstof heeft de toekomst: 'Stiller dan een föhn'

Auteur: Remy Kock

Veel meer geluid dan een föhn maakt het niet, maar het is wél de toekomst als het aan Mourik Infra ligt: een graafmachine op waterstof. Directeur Walter Deelen en het Delftse innovatiebedrijf Accenda sloegen de handen ineen, het gevolg: de Liebherr H2.

Een ambitieus project, zo mag de inzet van een graafmachine die uitsluitend op waterstof draait heus genoemd worden. Iets dat Deelen ook zeker niet ontkent: 'Een gezonde dosis opportunisme was hier wel voor nodig ja', zegt hij. 'Maar ook vertrouwen in de mensen waar we het mee gingen doen.'

Deelen stelt dat er vanuit Mourik Infra de wens lag om een emissieloze graafmachine aan te kopen, maar dat elektrische varianten de lading niet dekten. 'De elektrische uitvoeringen hadden ons inziens te veel beperkingen qua verwerkingstijd. Wij willen dat een apparaat een hele dag kan draaien, en bij een elektrische graafmachine kom je dan bij wisselbare accupakketten uit, of tussentijds bijladen. Dat is loodzwaar en duur, dus een slecht idee.'

Waterstof

Waterstof volgde al snel als alternatief, maar hoewel die technologie al bestond, was hij nog nooit toegepast op een graafmachine. En dus ging Deelen met zijn bedrijf op zoek. 'We kwamen toen uit bij Accenda in Delft, die bezig zijn met waterstofinnovatie. Al snel hadden we vertrouwen in elkaar en toen zijn we gewoon begonnen.'

Het project, Liebherr H2 geheten, is uitgevoerd zonder enige vorm van subsidie. 'We zijn uitgegaan van eigen innovatie, en je merkt dat áls je zo'n idee hebt en je wil eraan beginnen, dat je eigenlijk al te laat bent om achter subsidieregelingen aan te zitten. Daarom hebben we ook geen subsidie gekregen. We hebben gezegd 'we hebben de graafmachine dan en dan nodig', dus we hebben besloten niet te wachten totdat er een keer een regeling uit de lucht komt.'

Factor vier

Maar, subsidiëring is een goede stap vooruit gezien de forse stijging in de kosten. 'De machine zoals-ie hier staat is een factor vier duurder', vervolgt Deelen. 'Dat doet pijn, maar als je kijkt naar de volledige kosten met de machinist erbij... Werk bestaat niet alleen uit machine-uren. Dan wordt niet het werk vier keer duurder.'

De kosten zitten hem met name in het converteren van het aandrijfsysteem van de graafmachine aldus Deelen. 'We hebben de motor en de AdBlue-tank eruit gehaald en vervangen voor een accupakket voor het eerste anderhalf uur. . Achterop is dan de brandstofcel geplaatst, met dezelfde kunststof flessen die je op waterstofvrachtwagens ook ziet.'

Schoon werken

De graafmachine wordt momenteel ingezet bij werkzaamheden aan een uiterwaard. Eric Withaar, directeur van het Hoogwaterbeschermingprogramma - de opdrachtgever - ziet wel degelijk belang bij deze manier van dijkwerkzaamheden. 'We laten met deze machine allereerst zien dat het kan', stelt hij. 'Ten tweede geeft het de markt ook een zetje om dit breder toe te passen. En ten derde omdat Nederland maar liefst 1500 kilometer aan dijken gaan versterken.'

Gerelateerde artikelen