Innovatie1 jun '23 21:11

'Nederland heeft niche gevonden binnen commerciële ruimtevaart'

Auteur: Samuel Hanegreefs

Dit weekend vertrekt er weer een Falcon 9-raket van het bedrijf SpaceX met voorraden naar het Internationaal Ruimtestation (ISS). 'De commerciële ruimte-industrie is volop volwassen aan het worden', zegt Jeroen Rotteveel, CEO van het Nederlandse ISIS. En daar pikken ook Nederlandse bedrijven een graantje van mee.

Als het goed is, stijgt zaterdag vanaf Cape Canaveral in Florida weer een SpaceX-raket op. Ditmaal met onder meer 22 Starlink-satellieten aan boord, die wereldwijde internettoegang mogelijk moeten maken. Dergelijke lanceringen lijken steeds meer routine te worden.

‘De commerciële ruimtevaart zit nu zo'n beetje in zijn pubertijd, op weg om volwassen te worden maar met de groeistuipen die daarbij horen’
Jeroen Rotteveel, CEO van het Nederlandse ISIS

'Toch is de ruimtevaart relatief jong als sector', zegt Rotteveel van ISIS Space. Hij is ook voorzitter van SpaceNed, de brancheorganisatie voor de Nederlandse ruimtevaartsector. 'De commerciële ruimtevaart zit nu zo'n beetje in zijn pubertijd, op weg om volwassen te worden maar met de groeistuipen die daarbij horen.'

Als het goed is, stijgt zaterdag vanaf Cape Canaveral in Florida weer een SpaceX-
Als het goed is, stijgt zaterdag vanaf Cape Canaveral in Florida weer een SpaceX- (ANP / Associated Press)

Nederlandse bedrijven groeien mee

Ook Nederlandse bedrijven groeien mee, stelt Rotteveel. 'We zijn goed in een aantal heel specifieke niches.' Hij noemt onder meer piepkleine meetsystemen om vanuit de ruimte het klimaat en het milieu te bestuderen. Of bewegende optische systemen en camera's.

Lees ook | Delfts raketvliegtuig een stap dichterbij

Op die manier kan ons land toch een rol spelen, zonder zelf over een grote ruimtevaart- of defensiesector te beschikken. 'Je ziet dat wij heel goed een idee uit de wetenschap naar de markt kunnen brengen.' Het helpt volgens de ondernemer dat Nederland sinds eind vorig jaar een eigen 'Defensie Ruimte Agenda' (DRA) heeft. 'Daarin staat dat we onder meer capaciteiten willen ontwikkelen om vanuit de ruimte inlichtingen te verzamelen.'

Winnaars en verliezers

Rotteveel waarschuwt er wel voor dat de sector van de commerciële ruimtevaart winnaars en verliezers kent. 'Er is veel potentie in de markt, mede dankzij private investeringen, maar er vallen ook zomaar bedrijven om. Dat is de keerzijde. De sector is nog niet gestabiliseerd tot een volwassen industrie.'


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen