Internationaal2 nov '16 09:35Aangepast op 2 nov '16 13:23

MH370 had geen brandstof meer: 'Waarschijnlijk expres in zee gestort'

Auteur: BNR Webredactie

Uit nieuw onderzoek naar het vermiste vliegtuig van Malaysia Airlines, de MH370, blijkt dat het vliegtuig op hoge snelheid is neergestort. Het lijkt erop dat het vliegtuig geen brandstof meer had en dat het daarna spiraalsgewijs in zee is gestort, aldus het onderzoeksrapport. Volgens expert Benno Baksteen zou het vliegtuig expres in de oceaan zijn gevlogen.

Ook is naar voren gekomen dat piloten het vliegtuig waarschijnlijk niet hebben voorbereid op een landing. Dat blijkt uit een vleugelklep, die in Tanzania aanspoelde. 'Het wachten is nog op het vinden van de zwarte doos', zegt luchtvaartexpert Benno Baksteen. 'Maar dat het expres is gedaan, is wel heel erg waarschijnlijk.'

Vleugeldeel

Er is nooit veel teruggevonden van MH370. Er werd wel een aangespoeld vleugeldeel gevonden. 'Een vliegtuig moet voor de landing vertragen. En daarvoor moet je de vleugel groter maken. Dat doe je door die flaps aan de achterkant van de vleugel uit te schuiven. Bij het flap-deel dat gevonden is, is onderzocht of de flap in was tijdens het contact met het water of uitgeschoven. Als hij uitgeschoven was, weet je zeker dat dit bewust gedaan is. Is hij ingeschoven, dan weet je nog niet heel veel meer', zegt Baksteen. Uit  het onderzoek blijkt dat de flap niet was uitgeschoven.

Bewust

'Andere indicaties wijzen er toch op dat het verdwijnen van MH370 bewust is gedaan. Nu wordt er verder nagedacht over hoe het laatste stuk van de vlucht is gegaan', zegt Baksteen. In 2014 bracht de Dutch Expert Group Aviation Safety al een rapport uit met mogelijke scenario's (pdf). Daarin wordt het met opzet laten crashen ook uitgelegd en onderbouwd.

Uit radargegevens blijkt dat het vliegtuig vlak voordat het het water raakte langzaam rondjes draaide boven de oceaan. 'Het meest waarschijnlijke is dat iedereen al aan het begin van de vlucht is overleden.' Volgens Baksteen is dit waarschijnlijk bewust gedaan. 'Alle informatie die er was wijst op een gecontroleerd vliegpad met bewust ontwijking van radarstations. De onzekerheid zit in het laatste stuk toen hij naar het zuiden is gevlogen. Uit de gegevens blijkt dat het toestel uren naar het zuiden is gevlogen.'

Gerelateerde artikelen