Internationaal6 feb '17 07:59Aangepast op 6 feb '17 08:52

Big Game, Big Money

Auteur: Kevin Goes

Een reclame van een minuut, met als boodschap dat immigranten het kunnen maken in de Verenigde Staten? Het kostte alleen al 10 miljoen dollar om die vannacht tijdens de Super Bowl uit te zenden. Maar Budweiser had het er graag voor over.

Foto: AFP
Foto: AFP

Weer werd het record verbroken, een halve minuut reclame tijdens de finale van het American Football-seizoen kostte dit jaar vijf miljoen dollar. Maar waarom een halve minuut uitzenden, als je ook een minuut kunt kopen? Grote merken proberen al jaren met bekende sterren of met verrassende boodschappen het publiek over te halen om hun product te kopen. Waar Heineken een paar jaar terug scoorde met Brad Pitt, was dit jaar Snickers het merk met de grootste ster. De chocolade-reep pakte uit met Star Wars-ster Adam Driver in een live-commercial.

 

Maar de meeste aandacht ging uit naar Budweiser, het biermerk dat al in de week voorafgaand aan de grote wedstrijd veel buzz creëerde rondom zijn nieuwste reclame. Volgens deskundigen geven sommige merken al 12 miljoen dollar uit voordat er ook maar een seconde van de reclame uitgezonden is. Budweiser wist de aandacht dit jaar op te eisen, door een spot die gezien kon worden als kritiek op het buitenlandbeleid van president Donald Trump. Vooral na het inreisverbod van afgelopen week, kon de reclame van Budweiser niet op een beter moment komen.

 

De reclametijden tijdens de Super Bowl worden niet alleen gevuld door merken, maar van oudsher ook door filmstudio’s. The Big Game is hét moment om een aankomende blockbuster te promoten. Zo waren dit jaar korte trailers te zien van Guardians of the Galaxy vol. 2, Transformers: The Last Knight en Baywatch. Maar de show werd gestolen door Netflix. De streamingsdienst liet namelijk de eerste beelden zien van het volgende seizoen van Stranger Things. Seizoen 2 van de hitshow verschijnt, toepasselijk, met halloween.

 


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen