'Nieuw jachtvliegtuig Frankrijk en Duitsland symbolisch wereldnieuws'
Frankrijk en Duitsland werken aan een nieuw Europees jachtvliegtuig dat de bestaande vloot kan vervangen. Het besluit maakt deel uit van een reeks nieuwe defensie- en veiligheidsmaatregelen, maakten de Franse president Macron en de Duitse Bondskanselier Merkel vandaag bekend na een Frans-Duitse ministerraad in Parijs.
Halverwege volgend jaar wordt een plan verwacht om het vliegtuig te ontwikkelen. Frankrijk en Duitsland hebben ook ingestemd met het opzetten van een basis voor samenwerking bij het volgende model van de 'Eurocopter' Tiger-aanvalshelikopter en bij tactische lucht-grond-raketten.
'Nieuwe stap in Europese samenwerking'
'Mercron' ziet dit als een nieuwe stap vooruit in Europese samenwerking, zegt Duitslandcorrespondent Derk Marseille hierover. Wat betreft de al bestaande vliegtuiggeschiedenis van Airbus is de aankondiging van dit nieuwe vliegtuig niet zo bijzonder, zegt Marseille, maar 'symbolisch is het wereldnieuws, omdat ze het nu blijkbaar zo goed met elkaar kunnen vinden dat ze ook zo'n symbolisch project willen omzetten. En het is een enorme intensivering van de Frans-Duitse as binnen Europa. Daarbij moet je niet alleen denken aan verdediging van Europa die geschoeid is op de Frans-Duitse leest, maar ook aan de interne markt tussen de twee landen die sterker wordt.'
Lees ook: 'Mercron' ontmoet elkaar in Parijs
En de JSF dan?
Of andere EU-landen nu meteen de vliegtuigen moeten inkopen is nog de vraag, maar Duitsland en Frankrijk zijn de grootste economieën in de eurozone, vertelt Marseille, dus er zal wel druk achter zitten. 'Het is een volgende stap, voor bijvoorbeeld Nederland, in het samengaan naar een gemeenschappelijke Europese markt.' Dat we nu zelf de JSF hebben aangeschaft, een Amerikaanse opvolger van onze F-16 straaljager, maakt volgens Marseille niet zoveel uit want Frankrijk en Duitsland wachten heus niet op Nederland.
Volgens defensiespecialist en voormalig straaljagerpiloot Rob de Rave is een hernieuwde samenwerking tussen Frankrijk en Duitsland 'uniek'. In de jaren '80 trok Frankrijk zich nog terug uit het Eurofighter-project om het eigen Rafale-vliegtuig te krijgen via Dassault Aviatio. Nu gaan de twee grootmachten toch over tot militaire samenwerking. 'Je moet niet zomaar denken aan een opvolger van de oudere vliegtuigen', zegt De Rave. 'Eerder aan een opvolger van de F35.'
De innovaties zullen hem vooral zitten in 'lagere zichtbaarheid voor radarsystemen', volgens De Rave. 'Dat je als vliegtuig niet gezien wordt, of misschien ergens anders wordt gezien. Op die manier kun je lange tijd in hoge risicogebieden verblijven.'
Onbemande vliegtuigen, tanks en onderzeeboten?
Nederland kan zelf nog ruim dertig jaar mee met de F35, volgens De Rave. Maar op veel gebieden is samenwerking mogelijk. 'Onbemande vliegtuigen, tanks, onderzeeboten, maar ook in het cyberdomein en in de informatieoorlog kunnen Europese landen samenwerken.'
Het is niet duidelijk wat de rol van de andere bouwers van de Eurofighter, Groot-Brittannië, Italië en Spanje, zou kunnen zijn bij de ontwikkeling van een nieuw Frans-Duits gevechtsvliegtuig. Europa kent momenteel drie eigen gevechtsvliegers, de Eurofighter Typhoon, de Rafale en de Zweedse Gripen. Volgens waarnemers is dat meer dan genoeg, omdat de ontwikkelingskosten van zulke toestellen erg hoog zijn en het aantal klanten relatief klein.