In het crisiscentrum van TUI
Orkaan Irma zorgt voor topdrukte bij reisorganisatie TUI. Reizigers willen weg uit hun getroffen vakantieland, of willen weten wat ze te wachten staat als ze nog op vakantie gaan. Verslaggever Rogiér Dankerlui was in het crisiscentrum van TUI in Rijswijk.
Het grootste probleem voor gestrande vakantiegangers op dit moment is het gebrek aan communicatiemiddelen, zegt Angelique Nijmeijer van TUI Benelux. 'Zowel op Cuba als op Florida, daar iets minder.' Ook is er nog te weinig informatie over de situatie ter plaatse. 'Cuba is wel een redelijk ontwikkeld land, maar telefoonpalen liggen plat en netwerken eruit en dan is het wel ontzettend lastig om informatie te krijgen.'
'Reisleiders en personeel ter plaatse zijn de oren en ogen van TUI'
'Reizigers willen vooral weten of ze nog op vakantie kunnen of deze kunnen omboeken naar andere, in hun ogen veiligere, bestemmingen.' TUI wacht nog op een aantal passagiers dat met de luchtbrug meegaat, maar de meeste mensen die op Sint-Maarten zaten, 36 in totaal, zitten nu veilig op Curaçao, vertelt Nijmijer.
Hoe komt de reiziger erachter hoe het écht in zo'n gebied is? 'We hebben gelukkig op bijna al onze bestemmingen reisleiding zitten. Zij zijn onze ogen en oren. Zodra mensen uit hun hotels of schuilplaatsen mogen, gaan zij op pad en zullen alle hotels langs gaan om met eigen ogen te kunnen zien wat de staat van een hotel is. We willen geen enkel risico nemen met onze klanten en personeel.'