Als Duitsers met modder gaan gooien
Jetzt wird's schmutzig - nu wordt het smerig. Het is de ronkende kop op de website van Correctiv, de factchecker van Facebook in aanloop naar de Duitse verkiezingen.
De kleine onderzoeksjournalistieke club uit Essen presenteert zich als de enige onafhankelijke Duitse journalistenclub. Des te opmerkelijker is de samenwerking met tech-gigant Facebook, dat Correctiv het alleenrecht gunt om meldingen van nepnieuws uit te zoeken. En nu Alternative für Deutschland het Amerikaanse Harris Media heeft ingeschakeld, is voor Correctiv het punt bereikt om aan de bel te trekken, zegt correspondent Derk Marseille. 'Harris was ook actief in de Trump-campagne. Het bureau richt websites op waar Merkel bijvoorbeeld wordt afgebeeld als crimineel die vluchtelingen het land binnen heeft gelaten.'
Dergelijk nepnieuws wordt volgens Marseille zó vaak gedeeld dat mensen gaan denken dat het wel waar zal zijn - zo'n beetje het schoolvoorbeeld van fake news. En dan was er ook nog een kwestie met Die Partei, die pretendeert de enige satírische partij te zijn - voor elk wat wils, in het Duitse politieke landschap. Tot ieders verrassing kwam die partij met een anti-campagne in het Europarlement, zegt Marseille. 'Zij hebben geïnfiltreerd in Facebookgroepen van AfD en zichzelf via chatbots opgewerkt tot admins van de Facebookpagina's, waarna ze allerlei onthullingen deden over wat er in die Facebookgroepen gebeurt.'
Miljardenboete
Zie daar als kiezer maar eens wijs uit te worden. Wat op de achtergrond van groot belang is, is dat Facebook mogelijk een miljardenboete boven het hoofd hangt van de Duitse kartelwaakhond. 'Facebook moet echt enorm oppassen in Duitsland en daarom werken ze samen met Correctiv. Meer dan de helft van de kiezers is ouder dan vijftig en die doelgroep zit nou net niet op Facebook. Maar de jongere generatie is hier langzamerhand wel heel erg van bewust aan het raken.'