Onze China-strategie: samenwerken waar dat kan, beschermen waar het moet
Minister Blok is niet bang voor China, dit zegt de bewindsman in zijn toespraak in de Tweede Kamer bij de presentatie van de China-strategie. Wel zegt Blok dat we realistisch moeten zijn en dat we in het verleden te goedmoedig en goedgelovig zijn geweest. Zojuist is de China-strategie van de Nederlandse regering bekend gemaakt, politiek verslaggever Laurens Boven spreekt met minister Blok.
| Luister
China Podcast
| Luister
Bedrijfsleven wacht in spanning op China strategie
Blok zegt dat Nederland natuurlijk zaken met China moet doen, maar dat we op onze qui-vive moeten blijven. Hij zegt dat Nederland zich te weer zal stellen tegen zaken als cyberaanvallen en de kritische dialoog over mensenrechten met het land zal blijven voeren. Tegelijkertijd noemt Blok de kennisuitwisseling met China 'een goede zaak' maar zegt hij dat 'onze China-kennis echt omhoog moet'. China is een wereldspeler, Nederland moet dan ook in Europees verband optrekken omdat Nederland als individueel land te klein is om het verschil te maken. Ten slotte pleit Blok voor een 'strategische nuance': samenwerken waar dat kan, beschermen waar het moet
De hoofdpunten uit de China-strategie:
Het kabinet wil oneerlijke handelspraktijken aanpakken en streeft naar meer evenwicht en meer wederkerigheid in de handelsrelatie met China. Voor bepaalde sleuteltechnologieën en kritieke grondstoffen mogen we niet afhankelijk worden van China, intellectueel eigendom moeten we beschermen en ongewenste technologieoverdracht vermijden;
(Cyber)Spionage, beïnvloeding en economische veiligheid verdienen onze aandacht. Risico’s vanuit China voor de nationale veiligheid worden beheersbaar gemaakt;
China en Nederland verschillen van mening over (individuele) vrijheid. Nederland blijft alert op vermindering van mensenrechten op multilateraal niveau en blijft inzetten op de internationale rechtsorde;
Nederland en China werken samen op het gebied van (hernieuwbare) energie, circulaire economie, duurzame mobiliteit en milieutechnologie waarbij het weglekken van technologie in de gaten wordt gehouden;
Nederlandse instellingen moeten zich bewust zijn van de balans tussen kansen in de relatie met China en mogelijke struikelblokken zoals ongewenste technologieoverdracht. De Rijksoverheid stemt graag af met Nederlandse provincies en gemeenten;
De Caribische Landen van het Koninkrijk zijn economisch autonoom, maar het buitenlands beleid is een Koninkrijksaangelegenheid. Omdat China economie en buitenlands beleid verbindt, is goede samenwerking binnen het Koninkrijk in de relatie met China nodig;
Het Nederlandse beleid valt onder de paraplu van het EU-Chinabeleid en is er complementair aan. Het kabinet ziet de EU als belangrijkste kanaal in de relatie met China. Het Europese Chinabeleid staat of valt met EU cohesie, en Nederland zet zich actief in voor versterking daarvan;
Nederland heeft voor zijn welvaart en veiligheid belang bij het in stand houden van het huidige multilaterale systeem en de bijbehorende waarden. Het kabinet onderneemt dan ook actie, samen met partners, daar waar China ingaat tegen dit belang;
Chinese ontwikkelingssamenwerking is niet hetzelfde als Europese: Europa investeert meer in ontwikkelingslanden dan China, maar China’s invloed neemt toe. Nederland wil de bewustwording over China’s rol in ontwikkelingslanden vergroten.