'Tien, elf cent per liter aan de pomp erbij zou een gevolg kunnen zijn. Dat is wel een heftige impact op Duitse automobilisten', zegt correspondent Derk Marseille. Ook voor grote bedrijven die gebouwen neerzetten is er een grote belasting op CO2-uitstoot. 'Klimaatakkoorden kosten gewoon veel geld voor iedereen', zegt Marseille.
In Duitsland is er ook erg veel weerstand tegen het overschakelen op hernieuwbare energiebronnen. Er moet een heel netwerk aan stroompunten worden gelegd en niemand wil dat in zijn achtertuin. 'Als dat wel doorgaat haalt Duitsland Nederland wel een beetje in door de schaal waarop hun energietransitie zou plaatsvinden', zegt Marseille.
De persconferentie die later vanmiddag was gepland om de klimaatplannen voor te stellen, is uitgesteld. 'Dan mag je toch wel voorzichtig spreken over het begin van een crisisachtige sfeer', zegt Derk Marseille.
LUISTER OOK: De bruine rand van de Duitse Energiewende
LUISTER OOK: 'Waterstof wordt de vervolgstap op windenergie'
