BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Space Cowboys Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
Meer
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Space Cowboys Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Space Cowboys Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
Internationaal

'Oorzaak crash is samenloop van omstandigheden'

  • BNR Webredactie
dinsdag 21 januari 2020, 14:08 Update: woensdag 22 januari 2020, 10:16

De crash van het toestel van Turkish Airlines bij Schiphol in februari 2009 werd veroorzaakt door een samenloop van omstandigheden. Dat zeggen Jeroen Dijsselbloem en nu ook Pieter van Vollenhoven, die destijds voorzitter was van de Onderzoeksraad voor Veiligheid. The New York Times meldde dat de OVV zich had laten beïnvloeden door Boeing door een technisch mankement uit het eindrapport weg te laten en de piloten de schuld te geven. Maar volgens Dijsselbloem en Van Vollenhoven ligt het dus iets anders.

SCHIPHOL - De verongelukte Boeing 737-800 van Turkish Airlines bij de Polderbaan op Schiphol.
SCHIPHOL - De verongelukte Boeing 737-800 van Turkish Airlines bij de Polderbaan op Schiphol.ANP

Van Vollenhoven: 'Ik zou het rapport zo weer publiceren'

Van Vollenhoven staat nog steeds achter de balans die de OVV destijds opmaakte. 'Als ik het rapport nog eens lees, zou ik het weer publiceren. Ook van enige druk van Boeing om dingen weg te houden is geen sprake geweest, want wat moet je weghouden?'

Op de twee voorafgaande vluchten werd hetzelfde mankement met de automatische piloot gesignaleerd. Toen wisten de piloten een ongeval wel te voorkomen en namen de piloten het volgens Van Vollenhove zelfs niet op in hun logboek.

Luister ook | Hoe veilig is Schiphol?

Dat wijst er volgens Van Vollenhoven op dat er wel een defect was bij het vliegtuig, maar dat de piloten hadden kunnen ingrijpen. Volgens Van Vollenhoven hadden ze die informatie wel kunnen verkrijgen als ze ernaar hadden gevraagd. Maar over de schuldvraag wil Van Vollenhoven zich niet uitspreken.

ANP Rob Engelaar

Dijsselbloem: Boeing heeft gefaald

The New York Times heeft het eindrapport over de neergestorte Turkish Airlines-Boeing in 2019 niet goed gelezen, zegt Jeroen Dijsselbloem, de huidige voorzitter van de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV). De hoofdverantwoordelijke voor de crash is volgens hem Boeing.

De Amerikaanse krant zegt dat aanwijzingen voor latere mankementen in de Boeing 737 Max niet zijn meegenomen in het rapport, maar die kritiek werpt Dijsselbloem verre van zich. 'Het rapport wijst letterlijk aan dat de verantwoordelijk bij Boeing ligt. Het verwijt van The New York Times is echt onterecht.'

Luister ook | 'OVV verzweeg aanwijzingen mankementen Turkse Boeing 737'

De vliegtuigbouwer geeft de piloten grotendeels de schuld, terwijl de OVV een technisch mankement zou hebben weggemoffeld. Volgens Dijsselbloem heeft de krant het rapport niet goed gelezen. 'Boeing heeft gefaald.' Dijsselbloem garandeert dat de OVV altijd onafhankelijk werkt.

Jeroen Dijsselbloem, voorzitter van de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV)
Jeroen Dijsselbloem, voorzitter van de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV)ANP Koen van Weel
BoeingJeroen DijsselbloemNew York TimesOnderzoeksraad voor VeiligheidVliegtuig
Deel dit artikel:

Volg de discussie via Facebook of Twitter

Doe mee aan de discussie op onze Facebookpagina of via Twitter (#bnr).
BNR Facebook BNR Twitter
live-studio-image

Populairste podcasts

Auto-Update | Hyundai roept 6.200 EV's terug in Nederland

Opinie | Vrouwenhaat

8 maart | Avondklok dreigt uit de tijd te lopen

Draagvlak voor avondklok smelt als sneeuw voor de zon

Taalliefhebbers | Wim Daniels

BNR Service en Contact
Contact Frequenties BNR Nieuwsbrief Privacy Cookies Cookie-instellingen Algemene voorwaarden
Podcasts
Alle podcasts Expert Podcasts BNR App iTunes Spotify
BNR Kanalen
BNR App BNR Nieuwsbrief Files en Flitsers FD BNR LIVE LIVE Eventsnieuwsbrief
Volg BNR
Linkedin Twitter Facebook Instagram YouTube RSS
Adverteren
Adverteren op BNR Adverteren op FD Adverteren BNR podcast Vacature plaatsen op BNR Vacatures FD Mediagroep
Carrière
Werken bij BNR Stages
FD Mediagroep
FD Company.info Energeia ESB.nu Pensioen Pro De Jurist Fondsnieuws Springest FDMG.nl
Programmering
Programmagids
Disclaimer
Disclaimer
Download on the App Store Android App on Google Play