
Van Vollenhoven: 'Ik zou het rapport zo weer publiceren'
Van Vollenhoven staat nog steeds achter de balans die de OVV destijds opmaakte. 'Als ik het rapport nog eens lees, zou ik het weer publiceren. Ook van enige druk van Boeing om dingen weg te houden is geen sprake geweest, want wat moet je weghouden?'
Op de twee voorafgaande vluchten werd hetzelfde mankement met de automatische piloot gesignaleerd. Toen wisten de piloten een ongeval wel te voorkomen en namen de piloten het volgens Van Vollenhove zelfs niet op in hun logboek.
Luister ook | Hoe veilig is Schiphol?
Dat wijst er volgens Van Vollenhoven op dat er wel een defect was bij het vliegtuig, maar dat de piloten hadden kunnen ingrijpen. Volgens Van Vollenhoven hadden ze die informatie wel kunnen verkrijgen als ze ernaar hadden gevraagd. Maar over de schuldvraag wil Van Vollenhoven zich niet uitspreken.

Dijsselbloem: Boeing heeft gefaald
The New York Times heeft het eindrapport over de neergestorte Turkish Airlines-Boeing in 2019 niet goed gelezen, zegt Jeroen Dijsselbloem, de huidige voorzitter van de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV). De hoofdverantwoordelijke voor de crash is volgens hem Boeing.
De Amerikaanse krant zegt dat aanwijzingen voor latere mankementen in de Boeing 737 Max niet zijn meegenomen in het rapport, maar die kritiek werpt Dijsselbloem verre van zich. 'Het rapport wijst letterlijk aan dat de verantwoordelijk bij Boeing ligt. Het verwijt van The New York Times is echt onterecht.'
Luister ook | 'OVV verzweeg aanwijzingen mankementen Turkse Boeing 737'
De vliegtuigbouwer geeft de piloten grotendeels de schuld, terwijl de OVV een technisch mankement zou hebben weggemoffeld. Volgens Dijsselbloem heeft de krant het rapport niet goed gelezen. 'Boeing heeft gefaald.' Dijsselbloem garandeert dat de OVV altijd onafhankelijk werkt.
